Dynamicznie zmieniający się świat branży e-commerce wciąż wprowadza nowe narzędzia i rozwiązania, które są odpowiedzią na rosnącą konkurencję oraz potrzeby użytkowników. Zastanawiasz się, jakie są rodzaje e-commerce i na czym polegają? Sprawdź, dlaczego warto zainteresować się tą branżą!

Czym jest e-handel?

Branża e-commerce to dynamicznie rozwijający się sektor, który budzi zainteresowanie szerokiej grupy odbiorców – osób prywatnych, małych przedsiębiorców i firm. Rynek e-commerce utrzymuje niezwykle szybkie tempo wzrostu, a napędza je rozwój Internetu oraz powstawanie nowych usług. Innowacyjne rozwiązania w handlu elektronicznym wynikają również z rosnących oczekiwań kupujących w sieci, którzy chcą dokonywać zakupów online taniej, szybciej i wygodniej. W odpowiedzi na zapotrzebowanie konsumentów pojawiają się rozwiązania łączące handel stacjonarny z internetowym, pozwalające na szybsze dostarczenie zamówienia czy ułatwiające znalezienie właściwego produktu.

E-commerce jest skrótem od angielskich słów „electronic commerce”, co w tłumaczeniu na język polski oznacza handel elektroniczny, czyli inaczej e-handel. Wszystkie te pojęcia są tożsame i mogą być stosowane zamiennie. Sprzedaż online charakteryzuje fakt, że zakup towarów i usług odbywa się online, a więc poza stacjonarną placówką. Do najbardziej powszechnych form e-commerce zaliczane są sklepy internetowe. Jednak e-commerce to także aukcje internetowe, bankowość elektroniczna, wymiana walut online itd. W praktyce e-commerce to również różnego rodzaju aktywności, które prowadzą do zawarcia transakcji – np. działania promocyjne. Handel internetowy może być dodatkowym kanałem dystrybucji, który daje szansę na powiększenie zysków oraz udziałów w rynku.

Rodzaje handlu elektronicznego

Handel elektroniczny jest niezwykle szerokim zjawiskiem, z którego wyodrębnić można różne typy e-commerce czy kategorie e-commerce z podziałem na najlepiej sprzedające się produkty i usługi. Dynamiczny rozwój branży wzbudził ogromne zainteresowanie nie tylko jej użytkowników, ale i badaczy, którzy przeprowadzają wnikliwe analizy rynku i prezentują je szerokiej publiczności. Z przeprowadzanych badań można dowiedzieć się m.in. ilu użytkowników robi zakupy za pośrednictwem sieci, jakie formy dostawy produktów preferują, które sklepy internetowe najchętniej wybierają, jak rozwija się e-commerce w Polsce, ilu nowych użytkowników zyskała branża i wiele więcej.

Jednym z podstawowych rozróżnień e-commerce jest podział na trzy rodzaje handlu elektronicznego – bezpośredni, pośredni i hybrydowy. Pierwsza kategoria dotyczy transakcji, które od początku do końca odbywają się w Internecie. Handel pośredni charakteryzują zamówienia składane za pomocą Internetu, lecz wykorzystujące też element tradycyjny, np. dostawę towaru realizuje firma kurierska. Zaś handel hybrydowy łączy ze sobą obie formy – część odbywa się w Internecie, a resztę, np. płatność, finalizuje się już w „świecie rzeczywistym”. E-commerce można również podzielić na kilka rodzajów w zależności od relacji pomiędzy podmiotami:

  • B2B (ang. Business to Business) – od biznesu do biznesu. Jest to wymiana handlowa między firmami. Służy nie tylko zawieraniu transakcji, ale także budowaniu sieci dostawców i odbiorców oraz poszukiwaniu partnerów biznesowych. O takiej relacji można mówić, gdy sklep internetowy kieruje swoją ofertę do przedsiębiorców, a nie do klientów indywidualnych.
  • B2C (ang. Business to Customer) – od biznesu do klienta. To model, który opiera działalność o elektroniczne środki pozwalające na przeprowadzenie transakcji między przedsiębiorcą a konsumentem. Zadaniem B2C jest nie tylko sprzedaż produktów i usług, ale też pozyskiwanie nowych klientów i tworzenie relacji z dotychczasowymi. O B2C mówimy, gdy np. konsumenci (osoby prywatne) kupują jakieś dobra w sklepie internetowym.
  • C2C (ang. Customer to Customer) – od klienta do klienta. Model biznesowy, który znacząco różni się od dwóch poprzednich. Po obu stronach – zarówno kupna, jak i sprzedaży online stoi osoba fizyczna. Przykładem organizacji, która prowadzi swoją działalność m.in. w oparciu o ten model jest Allegro, czyli główna platforma e-commerce w Polsce. Umożliwia osobom fizycznym sprzedaż internetową różnego rodzaju dóbr.
  • C2B (ang. Customer to Business) – od klienta do biznesu. W tej relacji osoba fizyczna, która ma do zaoferowania jakiś towar lub usługę, może nawiązać współpracę z firmą. Jest to stosunkowo nowy model biznesowy, lecz coraz częściej spotykany szczególnie w środowisku osób działających w mediach społecznościowych. W tym modelu osoba fizyczna (np. blogger, influencer, youtuber itd.) może zaoferować reklamę produktu lub usługi na swoim kanale zgodnie z ustalonymi z firmą warunkami.

Jakie są zalety e-commerce?

Liczba stron internetowych korzystających z handlu elektronicznego stale rośnie, ponieważ takie rozwiązanie ma wiele zalet – zwłaszcza w porównaniu z tradycyjnym modelem handlowym, jakim są sklepy stacjonarne. Jednym z argumentów, który przemawia za sklepem internetowym, jest fakt, że nie generuje on kosztów w postaci lokalu użytkowego. Sklep stacjonarny powinien znajdować się w atrakcyjnej lokalizacji, co dodatkowo zwiększa nakład pieniężny, który trzeba w niego zainwestować na początku. Za sprawą handlu elektronicznego przedsiębiorcy mają dostęp do nieograniczonego rynku, a zamiast na lokalu mogą koncentrować się na działaniach marketingowych. W przeciwieństwie do sklepów stacjonarnych nie są ograniczeni przez konkretny obszar związany z lokalizacją firmy. Jedyną przestrzenią, której przedsiębiorca może potrzebować, jest magazyn, w którym będzie przechowywać swój towar. Niektórzy rozpoczynają przygodę z handlem nawet we własnym mieszkaniu, a dopiero w miarę rozwoju biznesu planują powiększenie miejsca. Warto dodać, że prowadząc sklep internetowy, można pracować wszędzie tam, gdzie jest połączenie z siecią. Umożliwia to łączenie życia prywatnego z pracą i dostosowanie biznesu online do np. obowiązków domowych. Przedsiębiorca działający w e-commerce może więc dopasować swój czas pracy do potrzeb, podczas gdy klienci będą dokonywać zakupu 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu. Dostępność sklepu internetowego w nienormowanych godzinach to jedna z jego kluczowych zalet z punktu widzenia użytkowników. Kolejnym plusem handlu elektronicznego z perspektywy przedsiębiorcy jest możliwość bieżącej aktualizacji oferty i cen oraz szybkiej reakcji na zmiany i trendy. Dzięki temu mogą oni niemal natychmiastowo odpowiadać na potrzeby swoich klientów. Aby jednak osiągnąć sukces w e-handlu, konieczne jest zrozumienie jego specyfiki, konkurencji i branży w której będzie się operować. Nawet zwolennicy handlu elektronicznego przyznają, że nie jest to lekka praca. Odpowiednie podejście do sposobu prezentacji oferty w sklepie internetowym, budowania wizerunku i rozpoznawalności marki, szybkość realizacji zleceń, prowadzenie mediów społecznościowych, płatności online – wszystko ma znaczenie. Jednak sprzedaż online na koniec dnia może być bardzo satysfakcjonująca. To świetny pomysł na własny biznes.