Sklep internetowy znacznie różni się od sklepu stacjonarnego. Podstawową różnicą jest to, że znajduje się on w przestrzeni wirtualnej. Z tego powodu trzeba zadbać o odpowiednie magazynowanie oraz wysyłkę towarów do klienta. Jak w przypadku e-sklepu wygląda magazyn? Gdzie przechowywane są produkty dla klientów? Dzięki naszemu artykułowi dowiesz się, jak wygląda organizacja magazynu sklepu internetowego i w jaki sposób najlepiej nim zarządzać.
Czym w kontekście e-commerce jest model logistyczny?
Model logistyczny to sposób, w jaki zarządza się produktami, które przedsiębiorstwo ma w sprzedaży. Brana pod uwagę jest kwestia przechowywania oraz wysyłki, jak i również odbierania ewentualnych zwrotów. Bardzo ważna jest w tym przypadku sprawa dotycząca obsługi magazynu. Jeden z najbardziej popularnych sposobów przechowywania towarów wśród firm to własny magazyn. W przypadku tego rozwiązania towar przechowywany jest w lokalnym magazynie, należącym do firmy. Jest to dobre rozwiązanie zarówno dla małych, jak i dużych przedsiębiorstw. Sprawdzi się również w przypadku sklepów stacjonarnych, które chcą wejść do branży e-commerce, ponieważ większość z nich posiada zapasy magazynowe. Własny magazyn daje przedsiębiorstwu poczucie kontroli nad magazynowaniem produktów, wysyłką oraz kosztami utrzymania. Ponadto, znacznie łatwiej w tym przypadku utrzymuje się relacje z klientem poprzez np. personalizację przesyłek. Łatwo dołączyć życzenia i gratisy do towaru lub wspomnieć o promocji w sklepie internetowym. Jeśli jesteś właścicielem sklepu z własnym magazynem warto o tym pomyśleć. Klienci lubią być wyróżniani, więc na pewno wpływa to na budowanie zaufania pomiędzy sklepem a nimi.
Usługi magazynowania towarów często nie są prowadzone bezpośrednio przez firmę. Jednym z takich rozwiązań jest dropshipping. W tym przypadku sklep przyjmuje zamówienia od klientów, jednak wysyłką zajmuje się dostawca towaru. Ten model nie wymaga nakładów finansowych przeznaczanych na przechowywanie, ponieważ właścicielem artykułów nie jest sklep internetowy. Jest on jedynie pośrednikiem, który nie zarabia wiele na sprzedanym produkcie. W Polsce dropshipping nie jest aż tak rozpowszechniony, znacznie bardziej popularne jest to w Ameryce. Kto powinien z niego skorzystać? Takie rozwiązanie sprawdzi się w przypadku wszystkich przedsiębiorstw, które nie chcą lub z jakiegoś powodu nie mogą prowadzić własnych magazynów. Sprawdza się on też w przypadku sklepów sprzedających towar w niewielkich ilościach, lub trudne do przechowywania produkty wielkogabarytowe. Ciekawą formą outsourcingu logistycznego, podobnie jak dropshipping, jest fulfillment dla sklepów internetowych.
Fulfillment dla e-commerce
Jeżeli jesteś właścicielem sklepu internetowego lub posiadasz działalność, którą zamierzasz przenieść do e-commerce, prędzej czy później spotkasz się z hasłem „fulfillment”. Jest to bardzo popularne rozwiązanie wśród sklepów internetowych, pozwala zaoszczędzić czas oraz pieniądze i równocześnie poszerza możliwości rozwoju sklepu. W tym modelu cały proces logistyczny oraz magazynowanie produktów odbywa się poprzez firmę zewnętrzną, aczkolwiek to sklep internetowy jest właścicielem asortymentu. Przedsiębiorca sam kupuje towary, lecz cała logistyka przechowywania produktu prowadzona jest przez firmę, zajmującą się usługami fulfillment. Jej obowiązkiem jest także dokumentacja księgowa oraz odbiór ewentualnych zwrotów. Sklep internetowy ma za zadanie utrzymywać stan magazynowy i skupiać się na promocji oraz budowaniu relacji z klientem. Dodatkowo, właściciel sklepu nie musi nawiązywać pracy z firmami kurierskimi, więc przejmuje się sprawami pakowania zamówień oraz wysyłką do klientów. Takie rozwiązanie jest doskonałym pomysłem w przypadku, kiedy nie ma możliwości przechowywania towarów oraz brakuje czasu na wysyłkę produktów do klienta końcowego. Dzięki usługom logistycznym fulfillment przedsiębiorca skupia się na prawidłowym rozwoju swojego biznesu oraz ma więcej czasu dla swoich klientów.
Jak wybiera się rodzaj usług logistycznych?
Jeżeli jesteś właścicielem biznesu i zastanawiasz się, w jaki sposób zarządzać asortymentem swojego sklepu, powinieneś najpierw przeanalizować specyfikę swojej firmy. Pozwala to na określenie konkretnych cech przedsiębiorstwa i na ich podstawie wybranie odpowiadającego sposobu przechowywania produktów. Bardzo ważne jest to, aby wybrana metoda przynosiła jak najwięcej zysków i dawała wiele możliwości rozwoju. Ważne jest też, aby dzięki niej możliwe było pielęgnowanie relacji klient–sprzedawca. Poza analizą firmy należy też pamiętać o analizie wszystkich 3 modeli logistycznych. Poniżej przedstawimy, jakie wady i zalety posiada każdy z tych modeli logistyki.
Posiadanie własnego magazynu to przede wszystkim ogromna odpowiedzialność, ponieważ całym biznesem od początku do końca zarządza przedsiębiorstwo. Z jednej strony ma pełną kontrolę nad asortymentem oraz procesami logistycznymi, z drugiej kosztuje to znacznie więcej pracy. Biznes samodzielnie zajmuje się kompletowaniem zamówień, wydrukiem listów przewozowych oraz nadawaniem paczek. Ponadto, to właśnie na sklepie spoczywa odpowiedzialność za źle zaadresowane lub niezabezpieczone paczki oraz problem braku towarów na magazynie. Czasami powierzchnia własnego magazynu okazuje się być zbyt mała dla asortymentu i powoduje to, że niektóre produkty na stronie są dostępne wyłącznie na zamówienie. Własny magazyn dobrze sprawdzi się w przypadku małego przedsiębiorstwa, jednak duże podmioty gospodarcze powinny raczej zdecydować się powierzenie usług logistycznych zewnętrznej firmie. W przypadku dropshippingu dużym plusem jest na pewno niewielki koszt rozpoczęcia współpracy z dostawcą towaru, gdyż nie wymaga opłat wstępnych oraz kaucji. Ponadto wysyłka najczęściej następuje dość szybko i jest tańsza, ponieważ dostawca może negocjować ceny z kurierami. Minusem tego rozwiązania jest jednak mnogość tych samych towarów w wielu innych e-sklepach. Wszystkie polegają na tych samych zdjęciach oraz opisach. Z tego powodu klienci bardzo często nie zwracają uwagi na to gdzie kupują, ponieważ konkurencja cenowa jest bardzo podobna. Bardzo często występują też problemy ze zwrotem paczek. Może się zdarzyć, że towar nie zostanie przyjęty przez klienta i wtedy zamiast do dostawcy, trafia on do sklepu. W przypadku towarów wielkogabarytowych może się to okazać sporym problemem. Jak się okazuje, jednym z najkorzystniejszych rozwiązań dla e-sklepu jest fulfillment. Przeszkodą może okazać się zażądanie od firmy tzw. minimum logistycznego. Oznacza to, że może ona wymagać np. minimalnie 400 zamówień miesięcznie. Aczkolwiek, fulfillment to pewność, że pełna logistyka leży po stronie firmy oferującej usługi – odpowiedzialność za towary, obsługa magazynu oraz dokumentów sprzedażowych i kompletowanie zamówień. Zarówno duże jak i małe przedsiębiorstwa mogą skorzystać na tej ofercie, daje ona ogromne możliwości, aby skupić się wyłącznie na działaniach sprzedażowych i promocyjnych.
Zapewnienie odpowiedniej logistyki w sklepie internetowym to niezwykle istotna sprawa. Przedsiębiorca musi dbać o swojego klienta i skupiać się na odpowiednim przechowywaniu zamówień. Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomógł Ci w zrozumieniu jak ogromny wpływ ma logistyka przechowywania towaru na sklep internetowy.
Komentarze wyłączone