W dzisiejszych czasach mamy dwie możliwości robienia zakupów – online i w tradycyjnym sklepie stacjonarnym. W dobie internetu nie brakuje interesujących ofert w sklepach wirtualnych oraz ich kreatywnych reklam, które zachęcają konsumentów do zdalnego przeglądania produktów – jest to jednak zupełnie inne doświadczenie niż podczas zakupów tradycyjnych. Jakie są zatem wady i zalety obu tych możliwości? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz w artykule poniżej.

Zakupy online – wady i zalety

Sklepy internetowe mają swoje plusy i minusy, które decydują o tym, czy klienci będą chcieli zdecydować się na taką formę kupowania produktów. W zależności od tego, jak strona jest prowadzona i jak zapisane są warunki zakupu, można zyskać lub stracić zaufanie potencjalnego klienta. Szczególnie warto uważać na serwisy aukcyjne, gdzie nie ma pewności, czy towar na obrazku jest odzwierciedleniem rzeczywistego stanu produktu. Przypadki niezgodności towaru niestety się zdarzają, najczęściej jednak odpowiadają za to nieznane sklepy internetowe lub osoby prywatne, które okłamują nabywców. Inną wadą jest również czas oczekiwania i cena za dodatkową wysyłkę. Dostawa może się także przedłużyć, zwłaszcza przy zakupach międzynarodowych, kiedy przesyłka musi przebyć długą podróż – jest to jednak jedyna możliwość na pozyskanie przedmiotu, który nie jest dostępny w kraju.

Mimo wszystko coraz częściej stawia się na biznes w sieci. Oferty w sklepach internetowych mają większy wybór asortymentu – w stacjonarnych odpowiednikach jest ograniczona powierzchnia lokalu, przez co nie można wystawić wszystkich produktów. Łatwo jest także porównać oferty podobnych produktów różnych marek, aby znaleźć najkorzystniejsze dla siebie. Ważnym aspektem jest także wygoda i możliwość zrobienia zakupów w każdym dniu i o każdej porze. Jest to najlepsze rozwiązanie dla osób pracujących, które nie mają czasu w tygodniu iść do galerii handlowej i przyglądać się każdej rzeczy z osobna.

Zakupy w sklepach stacjonarnych – wady i zalety

Mimo dużego zainteresowania zakupami online, sklepy stacjonarne nadal mają codziennie wielu klientów, których obsługują sprzedawcy. Jest to także nieuniknione, w przypadku szybkiego zakupu produktów spożywczych. Jednak w przypadku zakupów tradycyjnych w galerii handlowej trzeba być uzbrojonym w cierpliwość ze względu na możliwość spędzenia w niej nawet kilku godzin. Ponadto dodatkowe kolejki do przymierzalni i kasy bywają frustrujące, szczególnie podczas wyprzedaży. W sklepie nie można także zobaczyć całego asortymentu, który dostępny jest na stronie internetowej. Zakupy tradycyjne jednak nadal mają swoich sprzymierzeńców, dla których ta metoda jest o wiele wygodniejsza. Przede wszystkim największym plusem sklepów stacjonarnych jest możliwość sprawdzenia interesującego Cię produktu na miejscu, co ma istotny wpływ na to, czy go nabędziesz. Istotne jest także to, że dostajesz towar od ręki bez czekania na dostawę, w przeciwieństwie do zakupów online, na które trzeba czekać do kilku dni.

Różnica w zwrocie konsumenckim

Zarówno kupowanie w sklepie internetowym, jak i w sklepie stacjonarnym ma swoje plusy i minusy. Istnieje jedna, zasadnicza różnica, która może zachęcić, aby konsumenci skorzystali z usługi, jakie proponowane są w sklepach stacjonarnych i online – zwroty konsumenckie. Jest to zapewnienie klientów, że gdy nie będą zadowoleni z produktu, mogą w ciągu kilku dni od jego kupna zwrócić i odzyskać swoje pieniądze. Konsument korzystający ze sklepów internetowych powinien wiedzieć, że może w ciągu 14 dni od dostarczenia do niego przesyłki, zwrócić zamówione produkty bez podawania przyczyny, co wynika z ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827). Jednak nie dotyczy to:

  • produktów spożywczych,
  • produktów krótkoterminowych,
  • użytego lub uszkodzonego towaru,
  • produktów na indywidualne zamówienie klienta.

Zakupy tradycyjne mają nieco inne zasady – każdy sklep definiuje swoje własne zasady przyjęcia zwrotu. Produkty, z których klient nie jest zadowolony, mogą zostać wymienione np. na kartę upominkową o równowartości zakupów. Jednak konkurując ze sprzedawcami w internecie, wiele sklepów stacjonarnych daje możliwość zwrotu nawet do 30 dni, aby kupowanie w sklepie nie sprawiało klientom problemu i żeby nie rezygnowali z tradycyjnej formy na poczet sklepów internetowych.

Jak można bezpiecznie robić internetowe zakupy?

Mimo że zakupy przez internet nie są niczym zadziwiającym, to nadal u niektórych osób występują pewne wątpliwości co do zamawiania z sieci. Nic w tym dziwnego, ponieważ często słyszy się o różnych próbach oszustwa klientów przez osoby prywatne lub fałszywe strony w internecie. Zawsze warto być czujnym. Zatem jak robić zakupy przez internet, aby cały proces przeszedł bezpiecznie i bez obaw?

  1. Sprawdź stronę internetową dokładnie. Jeśli coś wydaje się podejrzane, lepiej zrezygnować z transakcji.
  2. Przeczytaj opinie na temat sklepu, aby mieć pewność, czy nikt wcześniej nie miał żadnych problemów z zamówieniem.
  3. Dobrze zapoznaj się z całym regulaminem sklepu i jego warunkami transakcji, aby nie doszło w późniejszym etapie do żadnych problemów.
  4. Każdy sklep wpisany jest w krajowym rejestrze KRS. Jeśli interesujący Cię sklep tam nie występuje – wyjdź z niego.
  5. Jeśli strona zawiera słabej jakości zdjęcia, opisy z błędami i sprawia wrażenie stworzonej na szybko, to także należy opuścić witrynę. Obecnie marketing w internecie i wizerunki marek są atrakcyjne i przyjemne dla oka, zatem nieestetyczne strony powinny wzbudzać podejrzenie.
  6. Korzystaj z szybkich płatności, które nie wymagają wpisywania danych Twojej karty. Najlepiej korzystać z transakcji BLIK, GooglePay oraz ApplePay, które pozwolą wykonać bezpieczny przelew za zakupy.

Zarówno zakupy tradycyjne, jak i te przez internet mają wady i zalety. Nie da się jednogłośnie uznać, która forma jest lepsza. Nie jest natomiast tajemnicą, że internet odegrał bardzo dużą rolę w biznesie, a dzięki rozwiązaniom e-commerce ułatwił zwykłe, rutynowe czynności dużej części społeczeństwa.