Myślisz o założeniu własnego sklepu internetowego? Interesuje Cię branża e-commerce? Spróbuj swoich sił w e-handlu i załóż sklep online! To idealne wyzwanie dla osób otwartych na innowacje, komunikatywnych, a także skoncentrowanych na określonym celu. Z naszego artykułu dowiesz się, jak założyć swój sklep internetowy. Odpowiemy też na pytania, czy prowadzenie e-biznesu jest łatwe i na co zwrócić uwagę w momencie rozruchu działalności.

Jak założyć sklep internetowy i czy prowadzenie sklepu internetowego jest łatwe?

Sprzedaż online dla wielu osób na całym świecie stała się sposobem na życie. To świetna alternatywa dla sprzedaży tradycyjnej, odbywającej się w sklepach, marketach stacjonarnych i na miejskich rynkach. Dzięki zakładaniu sklepu internetowego nie musisz bowiem szukać lokalu, a cały proces sprzedaży możesz realizować bez wychodzenia z domu, przy współpracy z zewnętrznym operatorem usług logistycznych. Czy prowadzenie własnego e-sklepu jest łatwe? Odpowiedź brzmi : tak i nie. Tak, jeśli dobrze się przygotujesz do wyzwań, jakie przed Tobą stoją. Nie, jeżeli nie masz żadnej wiedzy na temat e-commerce i skoncentrujesz się wyłącznie na zyskach, zamiast na budowaniu silnej, rozpoznawalnej marki i zaufania klientów

Jak założyć sklep internetowy – zrób to szybko i wygodnie!

Obecnie każdy może otworzyć sklep internetowy nawet w kilka dni. To możliwe dzięki gotowym rozwiązaniom e-commerce w postaci ogólnodostępnych szablonów stron sprzedażowych. W dzisiejszych czasach nie musisz wydawać całych swoich oszczędności na zatrudnienie zespołu programistów i grafików, odpowiedzialnych za postawienie strony internetowej. Jesteś w stanie stworzyć prosty sklep z minimalnym wsparciem programistycznym. Oczywiście, rozbudowane platformy sprzedażowe to już zadanie dla specjalistycznej firmy, która uszyje i wykona projekt na miarę, ściśle dostosowany do Twojej koncepcji. A ile czasu trwają formalności urzędowe, związane z założeniem własnej działalności gospodarczej? W przypadku firm jednoosobowych wystarczy jeden dzień, by dokonać wpisu w CEIDG.

Jaki sklep internetowy warto założyć?

Dobór asortymentu e-sklepu nigdy nie jest łatwy, zatem trudno jednoznacznie odpowiedź, jaki sklep warto założyć. W tym celu najlepiej dokonać analizy aktualnych trendów i zainteresowań wybranych grup docelowych, zobaczyć na co jest zapotrzebowanie albo znaleźć swoją niszę. Z pewnością największą popularnością cieszą się sklepy sprzedające ubrania, kosmetyki, a także jedzenie. Zatem, skąd czerpać inspiracje i wiedzę na temat najbardziej perspektywicznych branż i potrzeb klientów? Przede wszystkim odpowiedz sobie na zasadnicze pytanie: czy istnieje dziedzina, w której czujesz się ekspertem? A może od zawsze pasjonowała Cię moda, motoryzacja, rękodzieło, zwierzęta lub nowe technologie?

Zakładanie sklepu internetowego – wybór odpowiedniej branży

Znajdź branżę, która jest najbliższa Twoim zainteresowaniom i zastanów się, co możesz sprzedawać w sposób kompetentny. Jeśli chcesz podążać za najnowszymi nowinkami, wiele cennych inspiracji sprzedażowych odkryjesz na platformach sprzedażowych i na portalach ogłoszeniowych. To właśnie one stanowią skarbnicę trendów i kierunków zainteresowań konsumenckich. Przydatne informacje na temat potrzeb i zainteresowań konsumenckich znajdziesz też za pomocą narzędzi analitycznych, takich jak Google Trends czy Google Search Console.

Oceń, czy opłaca się założyć własny sklep internetowy

Własny sklep internetowy to kusząca perspektywa, zwłaszcza, gdy inspirujesz się gigantami e-sprzedaży online, takimi jak: Allegro, Amazon czy Zalando. Wiele osób zastanawia się ile kosztuje założenie sklepu internetowego. Należy pamiętać o tym, że pierwsze lata funkcjonowania małych e-sklepów niosą wiele rozczarowań i często kończą się finansową klapą. Jak uniknąć rozczarowania i przygotować się do założenia sklepu online? Najpierw porozmawiaj z doświadczoną księgową. Specjalista ds. rachunkowości i kadr na podstawie Twojego biznesplanu podpowie Ci, jak ukształtują się miesięczne wydatki, związane z fiskusem, ZUS-em i jakie dodatkowe koszty działalności należy uwzględnić. U księgowej dowiesz się też, jaką formę rozliczenia najlepiej wybrać i jakie ulgi na start Ci przysługują w pierwszych latach prowadzenia firmy. Dzięki merytorycznej analizie finansowej łatwiej podejmiesz decyzję o założeniu własnej działalności.

Jak założyć sklep internetowy, który przyciągnie uwagę klientów?

Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy? Klienci na całym świecie uwielbiają być pozytywnie zaskakiwani nietuzinkowym designem i funkcjonalnościami stron sprzedażowych. W XXI wieku wygląd sklepu internetowego decyduje o tym, czy jego właściciel odniesie sukces, czy pozostanie niezauważony na tle tysięcy konkurencyjnych podmiotów. Warto podpatrywać dobre rozwiązania u najlepszych, czyli w firmach, które utrzymują się na czołowych pozycjach w rankingach e-sprzedaży.

Co przyciąga uwagę potencjalnego klienta?

Zwróć uwagę na to, by:

  • zdjęcia produktów i ich opisy były najwyższej jakości (wprowadź minimalistyczną kolorystykę, podaj szczegółową specyfikację i ceny produktów, podkreśl dostępne rabaty),
  • nawigacja w e-sklepie była prosta i intuicyjna,
  • klient miał do wyboru różne opcje dostaw (przesyłki kurierskie, automaty Paczkomat, PaczkoPunkty, listy polecone itp.) i płatności (płatność kartą kredytową, blikiem, szybkim przelewem, pobraniem itd.)

Wyróżnij się na tle konkurencji. Stwórz ofertę produktową ściśle dostosowaną do potrzeb danej grupy docelowej. Skorzystaj z pomocy copywritera i wspólnie opracujcie hasła reklamowe, treści banerów i przycisków call to action. Do sprzedażowego sukcesu przyczyni się też z pewnością spójna narracja, ukierunkowana na odbiorcę.

Jak pozyskać pierwszych klientów e-sklepu?

W jaki sposób najlepiej promować sklep internetowy po jego założeniu? Zanim nastąpił boom branży e-commerce, tradycyjni sklepikarze pozyskiwali klientów dzięki marketingowi szeptanemu, szyldom i innym reklamom terenowym. Popularne były również reklamy w prasie, radiu czy telewizji. Możesz mieć jednak pewność, że te kanały raczej nie sprawdzą się w przypadku biznesu online. Jak zacząć sprzedawać w sieci?

O czym jeszcze warto wiedzieć zakładając sklep internetowy?

Aby wypromować konkretny produkt, celuj w pozycjonowanie SEO, reklamę Google Ads, media społecznościowe (Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter itd.) i portale branżowe. Klientów możesz również znaleźć na forach internetowych. Bardzo przydatnym narzędziem, umożliwiającym rozbudowę bazy klientów, jest landing page. Zachęć odbiorców do kliknięcia linku, prowadzącego do strony landingowej. Stwórz własną bazę maili i informuj odbiorców o nowościach oraz o akcjach promocyjnych. Niezwykle ważne jest także pozycjonowanie sklepu internetowego

Założenie sklepu internetowego – wybór domeny i szablonu

Chcesz zbudować rozpoznawalną markę? W sklepie internetowym możesz odnieść sukces niezależnie czy jesteś posiadaczem również sklepu stacjonarnego. Wybierz atrakcyjną domenę, która przypadnie do gustu klientom i wpłynie korzystnie na rozpoznawalność Twojego sklepu. Masz już pomysł na domenę? Sprawdź w sieci, czy ktoś przed Tobą nie wpadł na podobną lub identyczną koncepcję. Skorzystaj z darmowych wyszukiwarek domen, by sprawdzić, jakie opcje masz do wyboru. Jeśli okaże się, że Twoja domena jest unikalna i nikt wcześniej jej nie wykupił, zarejestruj ją, wykup hosting swojej strony i działaj dalej. Następnym krokiem jest stworzenie sklepu internetowego jako niezależnej strony sprzedażowej lub strony osadzonej na platformie zewnętrznej, takiej jak: Shopify, WooCommerce czy Shoper. Jeśli nie chcesz tracić czasu na projektowanie i konfigurację swojej strony od postaw, skorzystaj z kreatora stron i użyj gotowych szablonów.

Regulamin sklepu internetowego to podstawa w e-commerce!

W sprzedaży online bardzo ważne są przejrzyste warunki transakcji, zwrotów i wzajemnych praw i obowiązków stron umowy kupna-sprzedaży. Prowadzenie sklepu internetowego może okazać się bardzo ryzykowne, jeśli nie zadbasz o stworzenie precyzyjnego regulaminu. Link, prowadzący do tego dokumentu, powinien się znaleźć na stronie głównej Twojego sklepu. Czy każdy e-sklep musi mieć swój regulamin? Tak, ponieważ wynika to z zapisów Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Musisz też pamiętać o tym, że to właśnie dobrze przemyślany, starannie opracowany regulamin pomoże Ci wybrnąć z sytuacji spornych. To punkt odniesienia w rozmowach z klientami i kluczowe źródło informacji konsumenckiej w postępowaniach sądowych.

Jak zadbać o bezpieczeństwo sklepu internetowego, który założyliśmy? Jakie niebezpieczeństwa wiążą się z prowadzeniem działalności w e-commerce?

Wiedza o zakładaniu i prowadzeniu sklepu internetowego obejmuje również kwestie związane z bezpieczeństwem danych i transakcji. Pamiętaj o tym, że sklep online może w każdej chwili paść ofiarą cyberprzestępców, którzy żądają okupu za zwrot poufnych informacji czy odblokowanie dostępów do kont administratora. Szczególnie wiele niebezpieczeństw w e-sklepie wiąże się z obsługą płatności online. Już na etapie zakładania e-biznesu warto zainwestować w dodatkowe systemy zabezpieczeń transakcji online i wnikliwie weryfikować jakość zabezpieczeń, proponowanych przez zewnętrznych operatorów płatności.