Twoja strona internetowa potrzebuje odpowiedniego filtrowania elementów, które się na niej znajdują. Sprawia to, że jest przejrzysta oraz łatwa w obsłudze dla klientów. Aby przyciągnąć do siebie jak najwięcej użytkowników, nie wystarczy tylko spory zakres produktów, ponieważ bez filtrowania będzie on wręcz przytłaczający dla potencjalnego klienta. Jeżeli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o filtrowaniu oraz jak najlepiej wykorzystać potencjał tej funkcji – zapraszamy do przeczytania naszego artykułu.
Czym jest filtrowanie i jakie są rodzaje filtrów produktowych?
Filtrowanie produktów to nic innego jak zawężenie ilości elementów na stronie poprzez kryteria wybierane przez użytkowników odwiedzających Twój sklep internetowy. Ułatwia to klientom poruszanie się po produktach na platformie e-commerce. Dzięki takiemu zabiegowi, użytkownik szybciej znajdzie to, czego potrzebuje i w rezultacie prędzej zdecyduje się na zakup. Zdecydowanie łatwiej sprzedać produkt, jeśli ustawi się filtrowanie w taki sposób, aby mogło wyświetlić klientowi tylko czerwone koszulki z długim rękawem w rozmiarze M, niż gdyby musiał szukać ich w całej bazie produktów, które są dostępne na stronie. Pozwala to na znaczne oszczędzenie czasu i ułatwia poruszanie się po stronie. Ponadto, jest mniejsza szansa na to, że klient opuści Twój sklep, zanim znajdzie preferowany produkt. Filtrowanie może występować w różnych formach – wszystko zależy od asortymentu, którym dysponuje sklep. Oto kilka najpopularniejszych rodzajów filtrów: rozmiar, przedziały cenowe, producent, seria, data dodania (np. ostatni tydzień), wyłącznie promocje, wysyłka w 24h, tylko produkty dostępne w magazynie. Z tymi filtrami najczęściej spotkasz się w e-commerce. Może ich być jednak o wiele, wiele więcej, wszystko zależy od produktów, które znajdują się na stronie sklepu. Dodatkowo filtry mogą być jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru. Filtry jednokrotnego wyboru dają możliwość wyboru tylko jednej opcji spośród konkretnego filtra. Przykładowo, przy takim układzie, wybierając filtr „Kolor”, możesz wybrać tylko niebieski. W przypadku filtrów wielokrotnego wyboru mógłbyś wybrać np. niebieski, czerwony oraz zielony. Jak zbudować sklep internetowy, w którym filtrowanie produktów będzie działało poprawnie? Wszystko zależy od tego, jak dokładnie opiszesz produkty, które znajdują się na Twojej stronie.
Dlaczego każda strona internetowa powinna mieć filtry produktowe? Jak sprawić, aby filtry pojawiły się na stronie?
Niestety, filtrowanie produktów nie pojawia się w sklepie internetowym automatycznie. Aby klienci mogli mieć możliwość wybrania konkretnych filtrów na stronie, musi ona przejść przez proces przypisania dokładnego opisu każdemu z produktów. Większość stron e-commerce funkcjonalność filtrowania opiera właśnie o stworzone cechy produktów. Jak to działa w praktyce? Już tłumaczymy! Weźmy pod uwagę filtrowanie produktów w oparciu o ich kolor. Aby Twój klient mógł filtrować wszystkie produkty w konkretnym kolorze, muszą one mieć przypisane poszczególne barwy do cechy filtrowanej, nazwanej „kolor”. W większości systemów budujących strony e-commerce cecha nie może być wartością wpisaną dowolnie. Musi posiadać tzw. strukturę słownikową – najpierw następuje przypisanie cechy „kolor” a później nadanie jej konkretnych wartości (czyli poszczególna kolorystyka). Trzeba też pamiętać o sprawdzeniu, czy produkt ma określoną jedną barwę, czy kilka różnych. Kiedy te wszystkie kroki zostaną wykonane, dopiero wtedy możesz mówić o stworzeniu konkretnej cechy filtrowanej. Cechy produktów to jeden z fundamentalnych elementów przy tworzeniu opisów produktów, który dodatkowo wpływa na późniejsze działanie sklepu.
Filtrowanie produktów w handlu e-commerce niesie ze sobą wiele korzyści, zarówno dla użytkownika sklepu internetowego, jak i dla jego producenta. Tak naprawdę, im lepiej skonfigurujesz swoją stronę pod obecność filtrów, tym większy zysk jesteś w stanie osiągnąć. Zanim klient zdecyduje się na zakup produktu, musi go jeszcze wybrać spośród wszystkich opcji na stronie e-commerce. Z tego powodu bardzo istotne są określone kryteria, które pozwalają na wybranie tego jednego produktu z wielu obecnych w sklepie. Filtry dają możliwość zawężania listy produktów według wybranych cech, pozwalają wybrać wiele pozycji z jednego filtra. Dodatkowo dzięki opcji filtrowania użytkownik może stosować kombinacje różnych cech, aby poszukiwać wśród sporej ilości produktów. Bardzo często strony internetowe „zapamiętują” wcześniejsze ustawienia filtrowania użytkownika. Sprawia to, że przy następnym wejściu na stronę, nie musi on ponownie ustawiać tych samych filtrów. Istotną funkcjonalnością filtrów jest również to, że można je bez problemu usunąć. Wystarczy jedno kliknięcie, aby zresetować poprzednie filtry. Pamiętaj o tym, że w trakcie realizowania zakupów, klientowi zależy przede wszystkim na prostocie oraz funkcjonalności. Prosty sklep online musi posiadać filtry. Skoro już wiesz, dlaczego filtrowanie produktów jest potrzebne, oraz że definiuje je opis produktu w sklepie internetowym, potrzebujesz jeszcze dowiedzieć się, jak powinny wyglądać filtry.
W jaki sposób prezentować filtry?
Filtry produktowe w większości sklepów internetowych, wyświetlane są w formie listy. Bardzo ważne jest to, aby przedstawić je klientowi w sposób dla niego logiczny oraz czytelny. Istotną opcją jest też pozwolenie użytkownikowi na poruszanie się po filtrach za pomocą pola wyboru. Pamiętaj też, że filtry nie mogą być kolejną, długą listą, przez którą będzie musiał przechodzić. Zupełnie mija się to z celem ułatwienia klientom poruszania się po sklepie. Tworząc pasek filtrów, skracaj długie listy kategorii. Klientowi powinno się wyświetlić nie więcej niż 10 kategorii. Przy czym, należy czytelnie zasugerować, że ma on do wyboru ich większą ilość, po kliknięciu etykiety Więcej / Rozwiń. Klientom zazwyczaj zależy na czasie, z tego powodu nie zapominaj o poinformowaniu ich, ile produktów znajduje się w danej kategorii. Ważne jest to, aby ta informacja pojawiała się, zanim dojdzie do filtrowania produktów. Zadbaj o to, aby filtrowanie nie obejmowało produktów, które są niedostępne w sklepie. Jest to frustrujące i zakłóca proces podejmowania decyzji zakupowej. Gdzie najlepiej umieścić pasek, umożliwiający filtrowanie? Najwygodniejszą opcją dla klientów jest ulokowanie listy na samej górze strony, lub po jej lewej stronie.
Mamy nadzieję, że nasz artykuł mógł Ci zrozumieć, dlaczego filtrowanie produktów ma tak duże znaczenie w handlu elektronicznym. Dzięki niemu użytkownicy mogą sortować produkty dostępne na stronie, co skutkuje szybszym podjęciem decyzji zakupowej. Zastosowanie filtrów poprawia również wygląd witryny i sprawia, że chętniej i przyjemniej dokonuje się na niej zakupów. Liczymy też, że dostrzegłeś, w jaki sposób najkorzystniej wykorzystać filtrowanie i, że uda Ci się je wykorzystać na swojej platformie e-commerce.
Komentarze wyłączone