Sztuczna inteligencja po dekadach funkcjonowania głównie w świecie fantastyki staje się rzeczywistą częścią naszego życia. Jej rozwój umożliwia szybsze i sprawniejsze przetwarzanie dużej ilości danych. Jakie są główne zalety inteligentnych urządzeń? Poznaj definicję sztucznej inteligencji i sprawdź jej najczęstsze zastosowania!

Definicja sztucznej inteligencji

Czym jest sztuczna inteligencja, która jeszcze kilkadziesiąt lat temu znana była tylko z produkcji filmowych science fiction? Otóż w najpowszechniejszej definicji sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence, Al) to gałąź informatyki, w ramach której komputery lub maszyny zdolne są do wykonywania czynności będących zwykle domeną ludzi – szczególnie tych, wymagających użycia ludzkiego intelektu czy logiki. Upraszczając nieco tę definicję, każdy program komputerowy, wykonujący czynności wymagające, choć pierwiastka ludzkiej inteligencji, można by uznać za system sztucznej inteligencji.

Za „ojca” sztucznej inteligencji uważa się Alana Turinga, brytyjskiego matematyka, jednego z twórców informatyki, który pracował nad stworzeniem maszyny myślącej jak człowiek. W 1950 roku przygotował on tzw. test Turinga, który pozwala ocenić, czy robot potrafi imitować ludzką logikę i zachowanie w trudnym do odróżnienia stopniu obu reakcji. Samego terminu sztuczna inteligencja użył jako pierwszy John McCarthy, amerykański naukowiec z Uniwersytetu Stanforda podczas słynnej konferencji w Dartmouth w 1956 roku. Według niego AI to nauka i inżynieria tworzenia inteligentnych maszyn.

Co ciekawe, mimo że niektóre technologie sztucznej inteligencji istnieją od ponad 50 lat, to postęp w zakresie mocy obliczeniowej, nowe algorytmy i dostępność ogromnych ilości danych doprowadziły do wielkich przełomów w ich działaniu. Mówiąc o sztucznej inteligencji, nie sposób nie wspomnieć o pojęciach ściśle z nią związanych takich jak:

  • Uczenie maszynowe – to proces, który systemy komputerowe wykonują, aby poprawić swoją wydajność i zdobyć wyższy poziom inteligencji. Wykorzystuje on algorytmy do identyfikowania wzorców i w trakcie przetwarzania danych dokonuje przeprogramowania, które umożliwia wykonywanie zadań z coraz wyższą precyzją. Modele uczenia maszynowego są trenowane na podzbiorach danych – gdy zostaną wystarczająco dobrze wyszkolone, aby móc wykonywać swoje zadanie szybko i dokładnie, uzyskują tzw. wąską sztuczną inteligencję.
  • Uczenie głębokie – jest zaawansowanym rodzajem uczenia maszynowego wykorzystującym sieci algorytmów inspirowanych strukturą ludzkiego mózgu (sieci neuronowe). To podzbiór aplikacji, które uczą się samodzielnie w celu wykonywania zadań z coraz większą precyzją oraz bez udziału człowieka. Aby dane rozwiązanie mogło zostać uznane za przykład sztucznej inteligencji, wcale nie musi ono działać w taki sam sposób, jak ludzki umysł. Wystarczy, że jest inteligentne.

Do czego służy sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja jest dziś wszędzie, a niektóre jej odsłony towarzyszą nam już zaskakująco długo. Maszyny, programy, aplikacje – gdzie sztuczna inteligencja znajduje swoje zastosowanie?

  1. Systemy rozpoznawania mowy (zamiana mowy na tekst) – oprogramowanie pozwala rozpoznawać wypowiedziane słowa i zamieniać je w cyfrowy tekst. Z taką funkcją można spotkać się np. w oprogramowaniach do dyktowania, pilotach z funkcją poleceń głosowych, w obsługiwanych głosowo wiadomościach tekstowych i urządzeniach GPS oraz w głosowym menu odpowiedzi telefonicznych.
  2. Przetwarzanie naturalnego języka (NLP) – pozwala komputerom rozumieć, interpretować i generować tekst wypowiedziany przez człowieka. Tę technologię wykorzystują asystenci cyfrowi (jak np. Siri), chatboty oraz inne narzędzia do pomocy wirtualnej bazujące na tekście. Co więcej, niektóre narzędzia NLP wykorzystują technikę analizy odczuć, dzięki czemu potrafią z wypowiedzianych komunikatów odczytać nastroje czy inne subiektywne czynniki.
  3. Rozpoznawanie obrazów (przetwarzanie obrazów, systemy wizyjne) – pozwala klasyfikować i identyfikować różne obiekty – napisy, ludzi, nieruchome lub przesuwające się obrazy. Technologia zazwyczaj oparta jest na głębokich sieciach neuronowych i używana np. w systemach identyfikacji odcisków palców, do analizy obrazów i nagrań medycznych lub w autonomicznych samochodach.
  4. Rekomendacje generowane w czasie rzeczywistym – są jednym z najczęstszych zastosowań sztucznej inteligencji i korzysta z nich wiele aplikacji. Aparaty rekomendacji analizują to, co oglądaliśmy lub słuchaliśmy w przeszłości, filtrują wszystkie dostępne opcje na podstawie ich atrybutów i wyświetlają opcję, które najprawdopodobniej spodobają się użytkownikowi. Tak właśnie działają popularne aplikacje takie, jak Spotify, Apple Music czy Netflix. Z wykorzystaniem rekomendacji spotkać się można również, robiąc zakupy w witrynie internetowej, gdy otrzymujemy polecenie dodania do koszyka akcesoriów lub powiązanych produktów.
  5. Zapobieganie spamowi – z filtrami spamu spotkać można się np. na platformach pocztowych, które wykorzystują sztuczną inteligencję, aby spam nie zaśmiecał skrzynki odbiorczej. Nowe e-maile są analizowane pod kątem sygnałów wskazujących na niechciane wiadomości.
  6. Usługi transportu współdzielonego – jedną z firm wykorzystujących sztuczną inteligencję jest Uber. Dzięki niej aplikacja jest w stanie wybierać krótsze trasy, podawać wiarygodny szacowany czas przyjazdu, czy eliminować naliczanie wyższych cen podczas komunikacyjnego szczytu.
  7. Roboty domowe – dobrym przykładem robota domowego wykorzystującego sztuczną inteligencję jest odkurzacz Roomba firmy iRobot. Poprzez zastosowanie sztucznej inteligencji potrafi ustalać rozmiar pomieszczenia, rozpoznawać przeszkody i ich unikać oraz zapamiętywać odkurzane trasy. Podobnymi technologiami charakteryzują się również urządzenia do czyszczenia basenów czy zrobotyzowane kosiarki do trawy.
  8. Technologia autopilota – od wielu lat pomaga latać m.in. wojskowymi samolotami. Autopiloty działają dzięki kombinacji czujników i funkcji m.in. rozpoznawania obrazu, unikania kolizji, technologii GPS i wielu innych. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji autopiloty pozwalają na bezpieczne nawigowanie samolotu, zapewniając pilotom dostęp do aktualnych informacji.

Zalety sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja oferuje szereg korzyści, które obejmują prawie każdą branżę. Jest strategicznym imperatywem dla każdej firmy, pragnącej zwiększyć efektywność, czy znaleźć nowe możliwości generowania przychodów. Wielu przedsiębiorców zyskuje w ten sposób przewagę nad konkurencją w dość krótkim czasie. Dzięki niej mogą oni zwiększać lojalność klientów, zapewniać im atrakcyjną i spersonalizowaną obsługę oraz przewidywać i analizować wyniki biznesowe. Jakie są najważniejsze korzyści ze wdrożenia sztucznej inteligencji?

  • Komunikacja na dużą skalę – firmy korzystające z chatbotów i wirtualnych agentów mogą udzielać wskazówek i pomocy technicznej większej liczbie użytkowników w wielu miejscach jednocześnie.
  • Trafne zalecenia i sugestie – sztuczna inteligencja pomaga przedstawić użytkownikom adekwatne zalecenia na podstawie ich aktywności i zainteresowań.
  • Automatyzacja powtarzalnych zadań – wykorzystanie sztucznej inteligencji do wykonywania czasochłonnych i powtarzalnych zadań umożliwia skupienie się na istotniejszej, bardziej strategicznej pracy.
  • Dostępność przez całą dobę – ponieważ komputery nie mają biologicznych potrzeb, tak jak ludzie, inteligentne systemy mogą pracować przez cały dzień bez przerwy.

Jednak sztuczna inteligencja to wciąż nowa i rozwijająca się technologia, przez co pełne wykorzystanie jej potencjału wymaga od nas czasu i ciągłego zbierania wiedzy na temat tworzenia oraz automatyzacji jej rozwiązań. Mimo tego wyjątkowa popularność oraz rozkwit tej dziedziny mogą spowodować narodziny „superinteligencji”, która przewyższy możliwości jej twórców – czy tak się stanie? Może właściwszym pytaniem byłoby, kiedy tak się stanie? Czekamy!