Praktycznie nie ma dnia, w którym nie odwiedzalibyśmy stron internetowych. Na niektóre wchodzimy chętniej, innych staramy się unikać. Od czego to zależy? Witryny różnią się od siebie wyglądem, rodzajami informacji, które są na nich umieszczane i użytecznością. To od tego, jak prezentują się strony, zależy późniejsza aktywność i chęć odwiedzania jej przez użytkowników. Jakie są strony internetowe? Jak zachęcić potencjalnych klientów do odwiedzania strony internetowej? Starając się przybliżyć tajniki tworzenia stron internetowych, warto podkreślić kilka ważnych czynników, które wchodzą w skład dobrze zaprojektowanego serwisu.

Tworzenie stron www

Tworzenie stron internetowych może być dużym wydatkiem i zająć sporo czasu. Zwykle zajmują się tym specjaliści i agencje, które dzięki doświadczeniu wiedzą, jak stworzyć stronę internetową przyjazną użytkownikowi. Dbałość o każdy szczegół i pozytywne doświadczenia użytkownika jest wyjątkowo ważnym aspektem tworzenia stron www.

Ważnym aspektem dobrze funkcjonującej strony internetowej jest responsywność i intuicyjny interfejs. Jeśli szata graficzna nie będzie pozwalać na bezproblemowe przeglądanie serwisu, internauci nie będą jej chętnie odwiedzać. Każdą stronę www najlepiej dopasować do potrzeb użytkowników. Znając profil docelowych odbiorców, zdecydowanie łatwiej jest dostosowywać funkcje strony internetowej do ich potrzeb i wymagań. Przed rozpoczęciem tworzenia strony www należy się zastanowić, czego oczekują nasi klienci? Jak wyobrażaliby sobie idealną stronę internetową? Warto pamiętać o odpowiednim zaprojektowaniu witryny, która pomoże w intuicyjnej obsłudze interfejsów stron www.

Są dwa rodzaje stron internetowych: single page i multi page. Różnią się od siebie sposobem, w jaki się po nich poruszamy oraz samym wyglądem. Jak podpowiada nazwa, pierwsza z nich opiera się na jednej stronie, na której znajduje się większość informacji. Druga zaś pozwala na przekierowanie użytkownika ze strony głównej na podstrony. Można się zastanawiać, która z nich będzie bardziej przyjazna optymalizacji pozycjonowania stron. Odpowiedź jest złożona i zależy od potrzeb firmy, ale jedno jest pewne – obie można dostosować do potrzeb użytkowników. Każdy z tych rodzajów stron ma swoje wady i zalety, na które warto zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji o założeniu własnej witryny. Za pomocą stron multi page można pozycjonować praktycznie nieskończenie wiele fraz kluczowych, gdzie w przypadku single page jest to niestety niemożliwe. Nie oznacza to jednak, że taka strona nie może być intuicyjna – wręcz przeciwnie. Mniejsza ilość informacji na stronie pozwoli na łatwiejsze poruszanie się po niej, jeśli dobrze rozplanuje się ich rozmieszczenie.

Co powinna zawierać strona internetowa?

Z użytecznością stron internetowych wiąże się odpowiedź na potrzeby użytkownika. Można się zastanawiać, jaka powinna być strona internetowa, jednak nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Jedno jest pewne, jest kilka czynników, które znacznie poprawią odbiór strony www. Jednym z najważniejszych aspektów jest intuicyjności serwisu – zezwoli to na szybkie przystosowanie się do jego wyglądu nawet osobom, które mają trudności z poruszaniem się po internecie. Kluczowe jest też dobrze rozplanowane menu, które pozwoli na bezproblemowe poruszanie się po stronie internetowej. Czytelna czcionka i jej odpowiedni kolor także przyłożą się do stworzenia łatwego w obsłudze menu. Jeśli czcionka jest zbyt mała lub zbyt jasna użytkownik może mieć niemały problem z przeczytaniem jej. Jest to podobna sytuacja, co w przypadku kolorów interfejsu, który powinien być w odcieniu niemęczącym oczu. Tym samym, kolorystyka całego serwisu powinna być jednolita i w podobnej tonacji. Pomoże to uniknąć rozkojarzenia i zmęczenia oczu osób czytających informacje na stronie www.

Jak stworzyć stronę główną serwisu?

Strona główna jest najważniejszym punktem strony www. Tworząc ją, należy skupić się na funkcjonalności i przejrzystości, które pozwolą na szybkie przekierowanie użytkownika na inne podstrony. Jest to ważne nie tylko z powodów estetycznych, ale i znacznie ułatwia osobom z trudnościami w poruszaniu się po internecie odnalezienie potrzebnych materiałów.

Strona główna jest pierwszym, co widzi użytkownik po wejściu na nią. Powinna ona reprezentować to, co chcemy nią przekazać, a przy okazji zachęcać do dalszego zagłębiania się w informacje na niej zawarte. Dobrze skonstruowana strona główna nie przytłoczy użytkownika zbyt wieloma grafikami i obciążająca ilością tekstu. Każdą stronę internetową można w pełni spersonalizować i dopasować do wymagań klientów. Dostosowanie nie tylko strony głównej, ale całej witryny internetowej do potrzeb użytkowników pozwoli na jej rozwój i lepszą pozycję w wyszukiwarce.

Co zawrzeć w procesie pozycjonowania strony?

Dobrze przeprowadzony proces pozycjonowania strony internetowej umożliwia algorytmowi bezproblemową identyfikację każdej informacji, która pozwoli na znalezienie się jak najwyżej w wyszukiwarce Google. Jednak co dokładnie powinno się składać na dobrą strategię pozycjonowania stron? Tworzenie stron przyjaznych pozycjonowaniu zaczyna się od ustalenia celu, jaki chce się osiągnąć i zebrania wartościowych informacji i słów kluczy, które umożliwią algorytmowi i użytkownikom ich odnalezienie. Ważne jest też dostosowanie strony do użytkowników mobilnych, którzy szukają informacji za pomocą smartfonów czy tabletów – strona responsywna dostosuje się do wyszukiwarki niezależnie od urządzenia, na jakim jest wyświetlana. Ponadto, sam układ strony jest ważny – strona, która nie będzie intuicyjna, nie zachęci użytkownika do dalszego czytania informacji na niej zawartych. Zbyt wiele grafik może obniżyć prędkość, z jaką strona będzie odpowiadać, dlatego najlepiej zrezygnować ze zbyt dużej ilości zdjęć. Aby strona mogła pobrać grafikę i ją odpowiednio wyświetlić potrzebuje połączenia z internetem – jeśli jest ono słabe, zdjęcia nie będą się ładować, a praca strony zostanie spowolniona. Ważne w procesie pozycjonowania jest linkowanie wewnętrzne, polegające na wstawianiu odnośnika do innych podstron czy kategorii w tej samej witrynie. Nie tylko znacznie ułatwia to użytkownikom poruszanie się po stronie, ale daje robotom możliwość kategoryzowania witryny internetowej.