Sprzedaż internetowa z roku na rok zyskuje na popularności, a media społecznościowe do tego stopnia zadomowiły się w branży e-commerce, że powstał nowy termin – social commerce. Odnosi się bezpośrednio do sprzedawania i kupowania produktów oraz promocji sklepu internetowego na platformach społecznościowych. Z tego artykułu dowiesz się, jak wykorzystać portale społecznościowe do zwiększenia sprzedaży i jakie korzyści dla Twojego sklepu internetowego przyniesie obecność w social mediach.

Korzyści dla sklepów internetowych

Czy warto inwestować w social media? Cóż, właściwie statystyki mówią same za siebie. W Polsce 68,5% populacji to aktywni użytkownicy mediów społecznościowych, a samego tylko Facebooka w 2020 roku odwiedziło około 26,3 mln internautów znad Wisły. Jeśli mowa o całym świecie cyfrowym, social media pozostają obszarem, który w ostatnich latach rozwija się najintensywniej. W stosunku do 2020 roku w 2021 nastąpił wzrost aktywności na portalach społecznościowych o 10,5%. Jeśli więc zależy Ci, aby skutecznie promować swoją markę, social media to niezbędny kierunek rozwoju.

Social media to obecnie nie tylko wstawianie zdjęć i postów czy reagowanie na komentarze użytkowników. Wraz z dynamicznym rozwojem e-commerce media społecznościowe stały się pełnoprawnym narzędziem marketingowym, które można wykorzystać do prowadzenia kampanii promocyjnych, a także sprzedawania produktów. Główną zaletą mediów społecznościowych jest możliwość budowania istotnych dla e-commerce elementów, takich jak choćby świadomość marki. Wzbudzanie zaufania i budowanie pozytywnego wizerunku to klucz do sukcesu w handlu. Aby to zrobić, należy nie tylko pozyskać klientów, ale też jak najlepiej poznać ich potrzeby czy zachowania.

Docieranie do potencjalnych klientów

Przewagą promocji w internecie nad tradycyjnymi formami marketingu jest możliwość spersonalizowania reklamy i – co za tym idzie – dotarcia do docelowej grupy odbiorców. W ujęciu handlowym grupa docelowa to nie tylko osoby, które potencjalnie mogą stać się klientami, ale także obecni klienci. Aby wykorzystać social media do kontaktu z odbiorcami, można zdecydować się na poniższe metody marketingu:

  • content marketing – taki rodzaj działań nie jest przeznaczony docelowo dla social media, jednak bez problemu można go używać również na portalach społecznościowych. Opiera się w głównej mierze na udostępnianiu wartościowych i angażujących treści, które zainteresują Twoich konsumentów. Nie należy mylić go ze wstawianiem jedynie postów promujących produkty. Aby tworzyć dobry content, należy też dbać o różnorodność treści,
  • influencer marketing – ta forma promocji opiera się na współpracy z influencerami, którzy na swoich profilach udostępniają posty sponsorowane, wcześniej omówione i zatwierdzone przez firmę zamawiającą. Produkty promowane w taki sposób mają szansę zdobyć zaufanie konsumentów. Jest jednak jeden warunek. Należy odpowiednio dobrać influencera do charakteru swojego biznesu. Nie liczy się tu liczba obserwujących, a konkretna nisza, w której działa dany twórca.

Gdzie promować sklep internetowy?

Promocja marki w mediach społecznościowych to szeroko pojęty temat, który należy dostosowywać do charakteru swojej branży. Wiąże się z tym przede wszystkim wybór odpowiednich kanałów komunikacji. Z badania Digital 2021 przeprowadzonego przez organizację Hootsuite wynika, że w Polsce najczęściej używanymi aplikacjami społecznościowymi są Facebook (w tym także Messenger) i YouTube. Zaraz za podium sytuuje się Instagram. Nie oznacza to jednak, że są to jedyne wartościowe kanały, ponieważ – jak już wcześniej wspomniano – marketing internetowy należy dostosować do własnej grupy docelowej. Dla przykładu: jeśli nastawiasz się na handel B2B (czyli Twoim głównym odbiorcą są firmy, a nie osoby prywatne), to do takiej komunikacji o wiele lepiej nada się portal LinkedIn. Aby jednak dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów, którzy mogą stać się Twoją grupą odbiorczą, warto postawić na kilka platform. Poniżej opisujemy, jak wykorzystać poszczególne platformy:

  • Facebook – to największa platforma społecznościowa, która zrzesza około 1,5 mld użytkowników na całym świecie. W Polsce korzysta z niego 90% internautów, dlatego warto poznać opcje, jakie oferuje małym i większym biznesom. Główną zaletą Facebooka jest tworzenie fanpage’y, które sklepy internetowe mogą wykorzystać jako formę wizytówki, a nawet zastąpić nimi tradycyjną witrynę. Wyszukiwarka Google traktuje taki profil jak stronę internetową i analizuje ją także pod względem SEO. Warto więc zadbać o pozycjonowanie, jakość opisów i używanie fraz kluczowych. Dostępną opcją są również reklamy FB oraz Marketplace, którego można użyć do bezpośredniej sprzedaży produktów.
  • Instagram – aktywne prowadzenie konta na Instagramie przyda się szczególnie mniejszym sklepom. Na tym portalu można połączyć konto z tym na Facebooku i udostępniać tę samą kampanię reklamową. Dodatkowym atutem Instagrama, który warto wykorzystać, są Instastories oraz Reels, które w ostatnim czasie nabrały na popularności i docierają do większej liczby użytkowników.
  • YouTube – jest to dość specyficzne miejsce na reklamę, ponieważ opiera się na nieco innym sposobie komunikacji. Tworzenie filmów to w końcu umiejętność, którą nie każdy sprzedawca posiada. Mimo to warto rozważyć korzystanie z tego kanału – np. nawiązując współpracę z obecnymi tam twórcami.
  • LinkedIn – profil na LinkedInie można traktować jako profesjonalną wizytówkę firmy. Dzięki temu będziesz w stanie m.in. nawiązywać kontakty z pracownikami, a także reklamować produkty, przedstawiając ich innowacyjność i korzyści wynikające ze stosowania. LinkedIn to także doskonałe miejsce do prowadzenia działań marketingowych w zakresie B2B.

Skuteczna sprzedaż w social mediach

Prowadzenie działań marketingowych w sklepie internetowym najlepiej zacząć od określenia celów sprzedażowych, które pragnie się osiągnąć. Aby je zrealizować, wspomagając się przy tym działalnością w świecie mediów społecznych, należy stawiać przede wszystkim na skuteczną komunikację z konsumentami. Warto wykorzystać również model recenzji i polecania, nie tylko poprzez współpracę z twórcami, ale także udostępniając pozytywne opinie klientów na swoich kanałach społecznościowych. Takie działanie dobrze wpłynie na budowanie wizerunku marki.

Czy obecność w mediach społecznościowych to konieczność? Oczywiście, że nie: Twój biznes może poradzić sobie również bez własnych „sociali”. Jednak jeśli zależy Ci na skutecznym marketingu i rozwijaniu sklepu internetowego poprzez pozyskiwanie nowych klientów, to z pewnością warto się nimi zainteresować. Warto także pamiętać, że samo założenie konta na Facebooku czy Instagramie to nie wszystko. Kluczem do sukcesu jest aktywne prowadzenie profilu, komunikacja z odbiorcami i dzielenie się wartościowymi treściami, z którymi użytkownicy mogą wchodzić w interakcje. Social media mogą być potężnym narzędziem marketingowym – należy je jedynie umiejętnie wykorzystać.