Sprzedaż w e-commerce wiąże się z wieloma aspektami natury logistycznej. Zanim klient otrzyma swoje zamówienie, dochodzi do procesów takich jak kompletacja, pakowanie czy wysyłka. Do logistycznych działań biznesu należy doliczyć jeszcze elementy, o których klient zazwyczaj nie myśli. Magazynowanie, kontrola asortymentu, zapewnienie wyposażenia i wyszkolonej kadry – to tylko niektóre aspekty logistyki przedsiębiorstwa. Prowadzenie biznesu może być łatwiejsze, jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na outsourcing logistyki. Dowiedz się więcej o tym procesie.

Outsourcing usług logistycznych – definicja

Termin „outsourcing” to zlepek trzech słów: „outside”, „resource” i „using”. Pierwszy z wyrazów oznacza „na zewnątrz”, a drugą frazę można przetłumaczyć jako zasoby, zapasy czy możliwości. Połączenie tych dwóch określeń ze słowem „using” (używać, korzystać) stworzyło określenie outsourcing, które odnosi się do wykorzystywania zewnętrznych podmiotów świadczących konkretne usługi. Innymi słowy, outsourcing polega na przekazaniu całości lub części działań (związanych z logistyką, administracją, księgowością czy kwestiami zaopatrzeniowymi) na ręce zewnętrznych firm specjalizujących się w danych procesach. Zewnętrzni operatorzy o określonym profilu gospodarczym mogą zaoferować swoim klientom kompleksową obsługę zleconych obowiązków z danego obszaru. Firmy zajmujące się zleceniami innych przedsiębiorstw posiadają odpowiednią infrastrukturę i wszelkie potrzebne wyposażenie do wykonywania powierzonych zadań. Przedsiębiorstwa świadczące usługi outsourcingowe zatrudniają również wyspecjalizowaną kadrę pracowników posiadających doświadczenie i wiedzę na temat tego typu działalności. Dzięki posiadaniu wyszkolonego personelu, specjalistycznych maszyn i odpowiedniej ilości przestrzeni, firma outsourcingowa może odciążyć przedsiębiorców w kwestii zakresu pracy i wysokich kosztów organizacyjnych.

Wśród dużych i średnich przedsiębiorców jednym z najczęściej wybieranych świadczeń jest outsourcing usług logistycznych, inaczej nazywany też logistyką kontraktową czy fulfillmentem. Outsourcing działań logistycznych stanowi szerokie pojęcie, ponieważ sama logistyka przedsiębiorstwa składa się z wielu komponentów. W skład działań z tego zakresu wchodzi m.in. zaopatrzenie, magazynowanie produktów, pakowanie i transport paczek czy też obsługa klientów końcowych oraz ewentualnych zwrotów. Do działań logistycznych należą również czynności manipulacyjne, a także bieżąca kontrola stanu zapasów czy płynna komunikacja pomiędzy wszystkimi podmiotami na różnych etapach produkcji i realizacji zamówień. W zależności od modelu współpracy zewnętrzny podmiot może zająć się wszystkimi kwestiami logistycznymi lub też ich wybraną częścią.

Logistyka własna czy outsourcing?

Obiektywnie rzecz biorąc, należy stwierdzić, że działania z zakresu logistyki są liczne i dość czasochłonne. W wielu przypadkach wewnętrzne rozwiązania firm wiążą się również z wysokimi kosztami stałymi, czyli wydatkami operacyjnymi takimi jak opłaty czynszowe czy wynagrodzenia pracowników. Wysokość kosztów stałych jest niezmienna i niezależna od powodzenia produkcji, przychodu czy rynkowego sukcesu firmy. Zainwestowanie w zewnętrzne usługi logistyczne pozwala organizacji na obniżenie kosztów stałych, ponieważ eliminuje potrzebę inwestowania w bazę techniczną firmy. Outsourcing logistyki w branży e-commerce sprawia, że przedsiębiorstwo bez stacjonarnego punktu sprzedaży nie musi nawet posiadać własnego magazynu, jego wyposażenia czy też floty dostawczej. Wszystkie te elementy zapewnia podmiot od outsourcingu. Korzystanie z zasobów w postaci np. zewnętrznego magazynu pozwala na dostosowanie kosztów do aktualnych potrzeb firmy. W zależności od natężenia produkcji można poszerzyć lub zmniejszyć ilość miejsca wynajmowanego do przechowywania towarów. Oznacza to, że przedsiębiorca płaci za przestrzeń magazynową, którą rzeczywiście wykorzystuje. Nie musi martwić się, że gdy okres wysokiej produkcji zmaleje, będzie musiał płacić za opustoszały magazyn.

Niższe koszty wewnętrzne wynikają też z braku potrzeby zatrudniania własnych specjalistów. Oprócz ograniczenia kosztów wynikających z utrzymania pracowników przedsiębiorca nie musi również wliczać w budżet obciążeń finansowych związanych ze szkoleniem i wdrażaniem nowych osób w procesy firmowe. Będąc przy kwestiach siły roboczej, należy wspomnieć o tym, że outsourcing logistyki pozwala również przenieść wewnętrzne zasoby do innych celów, być może ważniejszych. Zadaniami takimi jak bezpośredni kontakt z klientami, przygotowanie paczek, dostawa czy rozpatrywanie zwrotów zajmuje się firma od usług logistycznych. Natomiast przedsiębiorstwo może skupić się na swojej podstawowej działalności, ulepszać wewnętrzne rozwiązania produkcyjne i jednocześnie coraz bardziej zwiększać swoją konkurencyjność na rynku sprzedaży. Dodatkowo dzięki zewnętrznej logistyce firma zajmująca się outsourcingiem przejmuje od przedsiębiorstwa część ryzyka związanego z przeprowadzaniem różnych etapów sprzedaży, obsługując także transport produktów czy zapytania klientów.

Dla kogo jest outsourcing usług logistycznych?

Na podstawie wyżej wymienionych korzyści zlecania działań zewnętrznym podmiotom, można stwierdzić, że outsourcing logistyki jest bardzo opłacalną inwestycją. Jednak czy sprawdzi się on w przypadku każdego przedsiębiorstwa? Niekoniecznie. Outsourcing logistyki przydaje się w sytuacji prowadzenia średniego lub dużego biznesu w świecie e-commerce. Jeśli posiadasz małą firmę lub niewielki sklep rodzinny, których miesięczna liczba zamówień mieści się w zakresie kilkudziesięciu paczek, korzystanie z usługi zewnętrznej może okazać się niekorzystne. Koszty wynajmu usług firmy kurierskiej, magazynowania czy obsługi klienta mogą przewyższać zyski firmy. W przypadku małego biznesu logistyka nie będzie wymagająca, co umożliwi rezygnację z pośredników, stawiając na samodzielną obsługę zamówień.

Na outsourcing logistyki warto zdecydować się w przypadku zarządzania organizacją, która obsługuje kilkaset zamówień miesięcznie. Zlecenie magazynowania produktów, ich pakowania czy transportu do klienta usprawni procesy dużego przedsiębiorstwa, pozwoli mu na spokojny rozwój, a także zadba o udogodnienia dla finalnego nabywcy. Firma zyska też lepsze zabezpieczenie logistyczne na okresy wiążące się ze wzmożoną sprzedażą. Dzięki temu, że zewnętrzny podwykonawca stale kontroluje zasoby asortymentu czy też dostosowuje formę dostaw do wymagań sytuacji, zleceniodawca nie musi martwić się zastojem np. w trakcie przedświątecznego szaleństwa zakupowego czy Black Friday.

Jak to wszystko wygląda od strony firmy oferującej fulfillment?

Na rynku funkcjonuje wiele firm oferujących outsourcing logistyki. W tej części branży e-commerce odnaleźć można znane firmy kurierskie, kojarzone przez jednostkowych klientów jedynie z dostawą i wysyłką paczek. Przykładem takiego przedsiębiorstwa jest InPost, który posiada w swojej ofercie usługę InPost Fulfillment. W ramach proponowanego świadczenia firma odbiera dostawy produktów, magazynuje towary, kompletuje i wysyła zamówienia, a także obsługuje zwroty. Choć organizacja zajmująca się outsourcingiem oferuje tak szeroki zakres usług, to korzystanie z jej usług nadal jest korzystniejsze niż samodzielne zajmowanie się wszystkimi elementami logistyki. Dlaczego się tak dzieje? Znaczenie odgrywa tu skala, na jaką działa przedsiębiorstwo oferujące fulfillment. Firma kurierska obsługuje wielu klientów i dlatego też może efektywniej negocjować z producentami opakowań kwestie cen kartonów, folii czy wypełniaczy paczek. To samo dotyczy wydatków związanych z przesyłką zamówień. W ostatecznym rozrachunku sprzedaż produktów i związany z nią proces obsługi klienta pochłania mniejsze koszty.