Proces konfekcjonowania produktu to podstawa udanego biznesu w branży e-commerce. Wysoka jakość tej usługi często może przekonać klientów do danej firmy, wyróżniając sklep na tle innych. Jednak czym w zasadzie jest konfekcja towaru i dlaczego jest aż tak ważna?

Co to jest konfekcjonowanie towarów?

No właśnie, co tak w zasadzie nazywamy konfekcjonowaniem przesyłek? Ten proces o dość skomplikowanej nazwie to nic innego jak przygotowanie odpowiedniego opakowania dla danego produktu. Przygotowane do wysyłki towary muszą odpowiadać dwóm kryteriom. Po pierwsze, najważniejszym aspektem opakowania jest jego zabezpieczenie. Nikt przecież nie chce, aby jego zamówienie dotarło do celu w opłakanym stanie. Drugi element, który znacznie wpływa na zadowolenie klienta, to tak zwane unboxing experience, czyli sam proces otwierania przesyłki. Walory estetyczne, materiały, z których wykonano opakowanie, czy choćby samo uczucie ściągania folii z produktu – wszystkie te niepozorne aspekty wpływają na satysfakcję konsumenta. Jak więc osiągnąć ten efekt? Jest tylko jeden sposób: odpowiednie konfekcjonowanie towaru. Jednak dobre pakowanie produktu nie polega jedynie na włożeniu go do ładnego pudełka. Cały proces składa się z wielu elementów i działań, których poprawne wykonanie może nieco wydłużyć czas transportu. Z tego powodu coraz częściej konfekcjonowanie produktów ulega automatyzacji.

Przygotowanie produktu do wysyłki nie polega wyłącznie na wkładaniu go do estetycznych opakowań. Cały schemat dzieli się na kilka kroków. Przede wszystkim cały proces należy rozpocząć od wprowadzenia systemu oznaczania towarów. Duże biznesy mogą wysyłać dziennie nawet kilka tysięcy paczek, dlatego dobra organizacja i etykietowanie są podstawą właściwego funkcjonowania w branży e-commerce. Niektóre informacje nie mieszczą się na wierzchu opakowań, jednak wciąż powinny dotrzeć do adresata. W tym miejscu najlepiej sprawdzają się specjalne etykiety. Na nalepkach mogą znaleźć się także bony rabatowe, promocje, czy nawet kody kreskowe. Konfekcjonowanie towarów to nie tylko kwestie organizacyjne i zabezpieczające. W jego ramy wchodzą także pewne działania promocyjne. W trakcie procesu pakowania do pudełka można dorzucić wszelkiego rodzaju gadżety, wlepki lub inne gratisy. Ten schemat najłatwiej spotkać w przemyśle muzycznym. Dodawanie naklejek promujących artystę albo jego wytwórnie jest powszechną praktyką prawie każdego twórcy. Działania tego typu także wpływają na pozytywne odczucia odbiorców.

Jakie korzyści przynosi konfekcja towaru?

Konfekcjonowanie zamówień jest jedną z tych usług, które wpływają przede wszystkim na zadowolenie konsumentów. Przede wszystkim, poza wspomnianym wcześniej unboxing experience, dzięki temu procesowi nie trzeba bać się o żadną przesyłkę – jej bezpieczeństwo czy design. To wszystko sprawia, że potencjalni klienci o wiele częściej ponownie wybiorą się na zakupy w Twoim sklepie oraz polecą go znajomym. Nie od dziś wiadomo, że promocja za pomocą poczty pantoflowej jest jedną z najskuteczniejszych form marketingu. Ponadto, każdy produkt w opakowaniu o podwyższonym standardzie zostanie na dłużej w pamięci klientów. Dobrym przykładem tego efektu są wyróżniające się pudełka butów Nike. Pakowanie produktów w rażący oczy, jaskrawopomarańczowy karton już na zawsze łączone będzie z firmą ze Swooshem w logo. Decydując się na lepszą jakość opakowania produktów, z miejsca zdobędziesz przewagę nad przedsiębiorcami, którzy nie wprowadzili konfekcjonowania towarów dla swojej marki. Dzięki wysokiej jakości tych usług także samo pakowanie, transport i magazynowanie towarów stają się o wiele łatwiejsze. Zgrupowane w komplety produkty zajmują mniej miejsca, a ich dobre etykietowanie upraszcza organizację.

Czy zlecić konfekcjonowanie towarów firmie zewnętrznej, czy robić to na własną rękę?

Właściwe konfekcjonowanie towaru nie jest najłatwiejsze do zorganizowania. Wielu przedsiębiorców wybiera do tego zadania zewnętrzne firmy specjalizujące się właśnie w tej dziedzinie. Które rozwiązanie jest więc najlepsze? Czy własnoręczne przepakowywanie produktów, foliowanie ich czy pojedyncze naklejanie każdej etykiety nie zajmuje zbyt dużo czasu? Wierząc słowom Jana Bartolda, specjalisty od magazynowania i logistyki, samo posiadanie dobrze funkcjonującego magazynu nie wystarcza do sprawnego konfekcjonowania towarów. Pomijając kwestię zagospodarowania miejsca przeznaczonego wyłącznie do tego procesu, nie można nie wspomnieć o dodatkowych kosztach związanych z zatrudnieniem nowego personelu przeszkolonego w procesie pakowania towaru. Z tego powodu większość biznesów decyduje się na zatrudnienie firmy, która już posiada opisany wcześniej kapitał. Największą zaletą takiego wyboru jest zdecydowanie czas transportu, który zostaje mocno skrócony dzięki specjalistycznym maszynom. Jest to szczególnie przydatne w okresie świąt, czy Black Friday. Dlatego należy pamiętać, że konfekcjonowanie produktów nie jest tak proste, jak może się wydawać. Doświadczenie, które niesie za sobą wykwalifikowany personel firm zewnętrznych, jest kolejnym głosem przemawiającym za skorzystaniem z ich usług.

Dodatkowe zabezpieczenie produktów

Nie od dziś wiadomo, że zadowolenie klienta jest priorytetem każdego sprzedawcy. Nic tak bardzo nie obniża satysfakcji konsumenta, jak uszkodzone bądź wadliwe produkty. Konfekcjonowanie towarów przy użyciu dobrej jakości opakowań oraz innych metod zabezpieczających znacząco redukuje ryzyko zniszczenia przedmiotów w trakcie transportu. W celu osiągnięcia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa, każdy produkt należy poddać procesowi foliowania. Z pomocą specjalnych maszyn, materiał wykonany z polichlorku winylu otacza towar, tworząc warstwę chroniącą go przed różnymi warunkami atmosferycznymi. Dzięki temu produkty mogą trafić do klienta w stanie nienaruszonym, bez względu na pogodę. Pakowanie przedmiotów chroni je także przed wszelkimi zabrudzeniami. Ponadto, niektóre firmy w trakcie procesu konfekcjonowania dodają do paczek inne materiały zapobiegające wstrząsom czy obiciom towaru. Mogą to być groszki piankowe, piórka, czy nawet wypełnione powietrzem plastikowe poduszki. Co więcej, jeśli produkt jest już wystarczająco chroniony, można zdecydować się na podniesienie walorów estetycznych opakowania. Działania tego typu najczęściej można spotkać przy towarach luksusowych. Zamiast piórek w paczce znajdą się na przykład wstążki, a samo opakowanie wzbogacone zostanie zapachem perfum.

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, konfekcjonowanie to nie tylko pakowanie towaru do kartonów. Odpowiednio wykonany proces na dobre zabezpieczy towar przed wszelkiego rodzaju uszkodzeniami oraz pozytywnie wpłynie na doświadczenia klienta z marką. Są to działania, na których bez dwóch zdań nie warto oszczędzać.