Na rynku e-commerce pojawia się coraz więcej sklepów internetowych, wzrasta więc konkurencja oraz wymagania konsumentów. Zauważalna jest również tendencja do zlecania podwykonawcom zarządzania procesami logistycznymi, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Decydują się na to nie tylko sprzedawcy stacjonarni, ale również sklepy internetowe. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest logistyka sklepu internetowego, jakie usługi można zlecić podwykonawcom oraz sprawdzisz, jaki model logistyczny sprawdzi się dla Twojego biznesu!

Outsourcing usług logistycznych

Logistyka sklepów internetowych opiera się nie tylko na wysyłaniu paczek do klientów, ale również na całym łańcuchu dostaw, jakim jest zamawianie towaru u dostawcy, zarządzanie stanami magazynowymi, wysyłka paczek czy obsługa zwrotów. Obecnie niemal każdą z tych czynności można rozdysponować na podmioty zajmujące się logistyką – co określane jest jako outsourcing logistyki. Korzyści, jakie z tego wynikają, to przede wszystkim optymalizacja wydatków. Odchodzą koszty wynajmu lokalu na magazynowanie towarów, a także zatrudnianie dodatkowych pracowników, którzy zajmowaliby się obsługą zamówień. Same zadania dotyczące wysyłki towarów obejmują również wysyłkę materiałów promocyjnych, kompletowanie zamówień oraz współpracę z firmami transportowymi – tak, aby paczka została dostarczona do klienta w jak najbliższym czasie.

Obsługa logistyczna sklepu internetowego

Obsługa sklepów internetowych może przebiegać na różnych zasadach. Niektórzy sprzedawcy decydują się na pełną współpracę z operatorem logistycznym, inni zlecają jedynie pakowanie i wysyłanie produktów. Najpopularniejsze modele obsługi logistycznej to:

  • dropshipping – to jeden z najpowszechniejszych modeli outsourcingowych, często wybierany przez sprzedawców w e-sklepie. Polega na zlecaniu na zewnątrz wszystkich czynności związanych z łańcuchem dostaw. Zleca się wysłanie towaru, pakowanie i magazynowanie. Do zadań właściciela sklepu internetowego należy jedynie obsługa klienta i sprzedaż produktów. Ten model jest atrakcyjny ze względu na to, że nie wymaga od sprzedawcy posiadania własnego magazynu i infrastruktury,
  • fulfillment – jest to pełne przekazanie usług logistycznych podmiotom zewnętrznym. Oferta podwykonawcy przeważnie brzmi następująco: zajmujemy się nie tylko wysyłką, ale także zamawiamy towar i bierzemy odpowiedzialność za obsługę zwrotów,
  • model hybrydowy – to połączenie kilku modeli lub ich modyfikacja. W takim przypadku sklep internetowy może posiadać własny magazyn, jednak wciąż korzystać z usługi pakowania i wysyłania produktów przez podwykonawców,
  • dostawa Just in Time – dość specyficzny model, który mimo to cieszy się sporym zainteresowaniem wśród sprzedawców. Tutaj również odchodzi konieczność posiadania własnego magazynu, ponieważ sklep przedstawia na swojej stronie produkty dostępne u dostawcy. Gdy klient zdecyduje się na zakup, hurtownia wysyła wybrane produkty do sprzedawcy, a ten z kolei zajmuje się wysyłką do klienta. Największym problemem tego typu rozwiązania jest przedstawianie aktualnego stanu magazynu, zwłaszcza że niektóre informacje mogą docierać z opóźnieniem.

Usługi logistyczne dla sklepów internetowych

Logistyka w sklepie internetowym może kojarzyć się głównie z wyborem odpowiednich form dostawy produktów do klientów i zamawianiem towaru. Wyżej opisane modele są metodami obsługi skomplikowanej sfery logistycznej, z którą nie każdy sklep jest sobie w stanie samodzielnie poradzić. Dlatego też niektóre działania wykonuje operator logistyczny, a najpopularniejsze usługi logistyczne, z jakich może korzystać branża e-commerce, to:

  • magazynowanie – kompletowanie i przechowywanie towarów zamówionych przez właściciela sklepu internetowego,
  • kompletowanie i wysyłka zamówień do klientów – jest to zakres usług, w który wchodzi cały proces zamówienia: od złożenia pojedynczego formularza przez klienta, poprzez pakowanie aż po samą wysyłkę. Na tym etapie trzeba uwzględnić również współpracę z firmami transportowymi,
  • obsługa klienta – sprzedawcy mogą zlecić nie tylko pośrednią, ale nawet bezpośrednią obsługę klientów, czyli kontakt mailowy bądź telefoniczny, odpowiadanie klientom na ich pytania oraz rozwiązywanie problemów pojawiających się w trakcie realizacji zamówienia,
  • obsługa reklamacji i zwrotów – jedną z usług logistycznych jest również obsługa klientów w kontekście zgłaszania reklamacji i zwrotów towarów. W tym kontekście to właśnie hurtownie rozpatrują wnioski.

Usługi logistyczne mogą być związane nie tylko z transportem i towarem, ale również z technologiczną stroną prowadzenia firmy w e-commerce. Sprzedawcy mogą zlecić nawet stworzenie strony internetowej i zintegrowanie jej ze stanami magazynowymi hurtowni, z którą sklep podpisze umowę. Warto pamiętać, że właściciele sklepów są klientami firm logistycznych, a optymalizacja wydatków i zadowolenie konsumentów to wynik skutecznej współpracy między tymi dwoma podmiotami.

Obsługa zamówień internetowych – na co zwracać uwagę?

Korzystanie z oferty operatorów logistycznych przynosi wiele korzyści, jednak nie należy zapominać o drobnych wadach takiego rozwiązania. Przede wszystkim traci się pełną kontrolę nad stanem magazynowym, co może prowadzić do nieprzyjemnych sytuacji z klientem. Jeśli anuluje się złożone przez niego zamówienie ze względu na brak towaru w magazynie, drastycznie zmniejsza się szansa na to, że zdecyduje się na ponowne zakupy w tym sklepie. Sprawna obsługa to bowiem jeden z kluczowych czynników zatrzymujących klientów na stałe, a zarządzanie tym procesem przez profesjonalnych operatorów może skutecznie przyczynić się do zwiększenia wyników sprzedaży. W branży e-commerce są jednak pewne momenty, które wymagają od sprzedawców i dostawców wyjątkowo sprawnej współpracy. Jest to m.in. okres wyprzedaży wokół Black Friday lub świąt Bożego Narodzenia. W takim okresie dobra organizacja logistyczna to kluczowy aspekt prowadzenia własnej działalności.

Handel elektroniczny to gałąź gospodarki, która stawia przed sprzedawcami coraz to nowe wymagania. Rozwiązania, które powstają w odpowiedzi na potrzeby klientów, mogą w znaczący sposób przyczynić się do wzrostu sprzedaży poprzez jednoczesną optymalizację wydatków. Korzystanie z usług outsourcingowych zwiększa szanse na rozwój firmy i rozszerzenie działalności również za granicą. W tym artykule przedstawiliśmy wybrane usługi logistyczne dla sklepów internetowych, a także modele, z jakich można korzystać przy rozdysponowywaniu zadań dotyczących wysyłki czy magazynowania. Teraz możesz zdecydować, co najlepiej sprawdzi się w Twoim sklepie!