Zakupy w sklepach internetowych mają mnóstwo zalet, jednak mogą wiązać się z pewnym ryzykiem. Decydując się na zakup ubrań czy butów, nie możemy ich przymierzyć tak jak w sklepie stacjonarnym. Często po otrzymaniu paczki okazuje się, że zakupiony towar nie spełnia naszych oczekiwań. Na szczęście zawsze można odstąpić od umowy i zwrócić produkt kupiony w e-sklepie. Co trzeba zrobić, by zwrócić paczkę? Czy można to zrobić w Paczkomacie? Na te i inne pytania, odpowiadamy w poniższym artykule.

Jak dokonać zwrotu paczki przez Paczkomat?

Bardzo często zakupy dokonywane za pośrednictwem sklepu internetowego są nieprzemyślane lub nietrafione. Na szczęście klient w większości przypadków ma prawo do odstąpienia od umowy i zwrot towaru w ciągu 14 dni. Niekiedy sklepy wydłużają ten czas na korzyść klientów, więc zawsze warto sprawdzić tę informację na stronie konkretnego sklepu internetowego. Sprzedawcy umieszczają takie zasady w regulaminach. Możliwość zwrotu może nie obejmować produktów z krótkim terminem przydatności, wykonywanych na zamówienie czy zapieczętowanych, tzn. nienadających się do ponownej sprzedaży po odpakowaniu. Nie można też zwracać leków. W razie jakichkolwiek wątpliwości warto zapoznać się z informacjami znajdującymi się na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub dopytać sprzedawcę.

Zwrot towaru przez InPost jest banalnie prosty. Nieudane zakupy online nie muszą być powodem do zmartwień. Każdą przesyłkę można przecież zwrócić do nadawcy. Żeby zwrócić towar, który nie spełnia oczekiwań, wymagane jest tylko kilka prostych kroków. Można skorzystać np. z opcji Szybkich Zwrotów. Aby nadać produkty za jej pośrednictwem, należy: wejść właśnie na stronę Szybkich Zwrotów; wybrać z listy sklepów ten, do którego ma dotrzeć zwrot; wypełnić formularz z numerem zamówienia; poczekać na potwierdzenie e-mail i SMS; nadać paczkę z otrzymanym kodem nadania w Paczkomacie. Cały proces jest łatwy i intuicyjny. Ostatni etap, czyli nadanie zwrotu w Paczkomacie, polega na wpisaniu kodu nadania, wyborze odpowiedniego gabarytu i umieszczeniu paczki w skrytce. Po włożeniu przesyłki do środka należy zamknąć drzwiczki i gotowe. Warto pamiętać, że używając do zwrotu tego samego pudełka, w którym otrzymaliśmy przesyłkę, należy koniecznie usunąć starą etykietę, ponieważ jej obecność na paczce może być myląca. Mimo, że nie wszystkie sklepy mają bezpośrednie umowy z InPost na wysyłkę zwrotów, za pośrednictwem Szybkich Nadań i tak możesz zwrócić wszystkie przesyłki. Po wejściu w witrynę należy wybrać odpowiednią formę przesyłki, sposób dostawy, gabaryt oraz Paczkomat, w którym zostanie nadany zwrot. Oczywiście konieczne będzie także podanie niezbędnych danych, takich jak swoje imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu i adres dostawy. Zwrot należy opłacić online, wydrukować powstałą w wyniku tego procesu etykietę, nakleić ją na paczce i udać się do Paczkomatu. Tam już tylko wystarczy zeskanować indywidualny kod nadania, umieścić przesyłkę w skrytce, która się otworzy i dobrze ją zamknąć. Jeszcze nieco inaczej kształtuje się zwrot paczki zamówionej na Allegro. To przecież bardzo rozbudowana platforma zrzeszająca ogromną liczbę sprzedawców, którzy wysyłają klientowi produkty w różnorodny sposób. Jeśli zdecydowałeś się na dostawę InPost, dokonanie zwrotu produktów przez tego samego przewoźnika jest bardzo proste. Wystarczy wejść kolejno w zakładki: Moje Allegro -> Moje zakupy -> Licytacje i Kup Teraz: Przesyłki. Przy produkcie, który ma zostać zwrócony, należy wybrać Zwrot. Na Twój numer telefonu zostanie wysłany SMS z kodem danego produktu, którego musisz użyć w trakcie przygotowywania przesyłki. Jeśli zwracasz przesyłkę Allegro miniKurier24 InPost, zanieś ją i kod zwrotu do Punktu Obsługi Klienta InPost. Jeśli natomiast zwracasz przesyłkę Allegro Kurier24 InPost, której waga jest mniejsza niż 25 kg, a jej wymiary na to pozwalają, udaj się do dowolnego Paczkomatu i postępuj tak samo, jak w przypadku przesyłki Allegro Paczkomaty InPost.

Jak kurierzy odbierają przesyłki zwrotne?

Kiedy umieścimy paczkę zwrotną w Paczkomacie, jest ona traktowana przez kuriera tak samo, jak zwykła przesyłka. Oznacza to, że zanim dotrze na adres odbiorcy, jest transportowana do oddziału lokalnego firmy kurierskiej, skąd rozpoczyna się jej droga do sortowni centralnej. Tam, podobnie jak inne paczki, jest ona skanowana, rejestrowana i prowadzona specjalnym taśmociągiem do miejsca, w którym pakuje się paczki do pojazdów dostarczających. Stamtąd dociera do kolejnego oddziału lokalnego, skąd odbierana jest przez kuriera, który zajmuje się jej dostarczeniem. W ten sposób odbywa się dostawa zwracanych produktów z powrotem do sklepu internetowego. Oczywiście możliwe jest także zorganizowanie zwrotu w ten sposób, że kurier przyjeżdża na podany adres i odbiera paczkę z naszego mieszkania. Wtedy odbywa ona taką samą drogę, jednak z pominięciem umieszczenia w paczkomatowej skrytce.

Zwrot towarów – zalety

Zakupy przez Internet są nie tylko coraz popularniejsze, ale też wygląda na to, że rozwój e-Commerce już nigdy się nie zatrzyma. Handel i świadczenie coraz bardziej różnorodnych usług przez Internet sprawia, że coraz częściej nabywamy i zwracamy kupione produkty. Każdy sprzedawca daje możliwość zwrotu, co wiąże się z wieloma zaletami tego procesu. Przede wszystkim na docenienie zasługuje fakt, że na odstąpienie od umowy mamy aż 14 dni. To zdecydowanie wystarczająco, by zorientować się, że dany produkt nie pasuje, sprzedawca nie spełnił naszych oczekiwań lub nasze zamówienie przyszło niekompletne czy uszkodzone. Powodów może być wiele, ale najważniejsze jest to, że właściwie nie musimy ich podawać, a zwrot (oprócz omówionych wcześniej wyjątków) po prostu nam przysługuje. Ogromną zaletą zwrotów z np. InPost jest to, że możemy ich dokonać właściwie w każdym miejscu w Polsce. Wystarczy znaleźć w pobliżu Paczkomat i zwrot towaru zakupionego w sklepie internetowym staje się banalnie prosty. To doskonała opcja dla osób, którym zależy na sprawnej obsłudze i wygodzie. Kupowanie online umożliwia nieograniczony wybór towaru, porównywanie cen, wybieranie jak najkorzystniejszych ofert, a co najważniejsze – wszystko to dzieje się bez wychodzenia z domu. Późniejsze ewentualne odstąpienie od umowy czy dokonanie zwrotu jest bardzo łatwe. Zwrot towaru ze sklepu internetowego daje możliwość idealnego dopasowania do siebie produktów, których potrzebujemy. To komfortowa i bezpieczna opcja zakupów, regulowana przez umowy, których celem jest zapewnienie zadowolenia konsumenta i nadawcy. Mówiąc o przesyłkach zwrotnych, warto mieć na uwadze, że są one możliwe nie tylko po to, by zapewnić komfort kupujących, ale też wspomóc sprzedawcę. Sprawne zwroty wpływają na pozytywne opinie i renomę sklepów internetowych, a klienci często kierują się opiniami o zwrotach przy wyborze konkretnego miejsca zakupów.