W ostatnich latach obserwuje się dynamiczny rozwój branży e-commerce, który zdecydowanie nakręciła pandemia 2020 roku. Powstaje coraz więcej sklepów internetowych, rozwiązań oraz narzędzi marketingowych. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące promocji sklepu w świecie cyfrowym. Jeśli chcesz poznać działania marketingowe i dowiedzieć się, na co zwracać uwagę przy planowaniu strategii, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie!

Handel elektroniczny – na co zwracać uwagę?

E-commerce w najszerszym znaczeniu dotyczy wszelkiego rodzaju sprzedaży prowadzonej za pomocą internetu. Może funkcjonować w postaci sklepu, portalu aukcyjnego czy aplikacji mobilnej. Ostatnio handel przenosi się również na kanały mediów społecznościowych. Stąd też wynika mnogość opcji, jeśli chodzi o wybór platformy sprzedażowej. Co najważniejsze – nie trzeba ograniczać się do jednego sposobu. Przy wyborze platformy sprzedażowej można zdecydować się m.in. na:

  • własną witrynę internetową – ten sposób polega na stworzeniu strony internetowej od podstaw lub zleceniu zadania specjalistom w tej dziedzinie. Ze względu na wysoki stopień zaawansowania jest to również najdroższa metoda, za pomocą której zakłada się sklepy internetowe,
  • platformy aukcyjne – w Polsce najbardziej popularnym dystrybutorem tego typu usług jest portal Allegro. Sprzedażą produktów może zająć się zarówno firma, jak i prywatny użytkownik. Portale aukcyjne cieszą się zainteresowaniem w wielu branżach handlu elektronicznego, dlatego są również dobrym miejscem na dotarcie do klientów,
  • platformy typu marketplace – są to miejsca, na których sprzedawcy mogą wykupić miejsce na swój sklep, a także usługę jego prowadzenia. Jest to również sposób na szybsze zbycie produktów i dotarcie do potencjalnych klientów, ponieważ tego typu platformy cieszą się dużą popularnością wśród konsumentów,
  • portale społecznościowe – najpopularniejszymi kanałami są Facebook i Instagram z racji rozwiniętej zakładki z zakupami. Portale firmy Meta oferują usługi sprzedażowe na równi z witrynami internetowymi.

Prowadzenie sprzedaży w internecie umożliwia również analizowanie zachowań i preferencji swoich klientów. Zjawisko w e-commerce, któremu w szczególności warto się przyglądać, to tzw. porzucone koszyki. Dzięki metodom analitycznym można zweryfikować, jakiego rodzaju produktu dotyczą porzucenia, czy wiąże się to ze szczególnym okresem sprzedażowym lub też profilem konsumenta. Tego typu analizy warto przeprowadzać w każdym obszarze sprzedaży, ponieważ dane raportowe umożliwiają lepsze zaplanowanie strategii. Należy również pamiętać, że samo założenie sklepu to nie wszystko. Aby sukcesywnie sprzedawać swoje produkty, niezbędne są również skuteczne działania marketingowe.

Działania marketingowe sklepu internetowego

Internet stworzył szerokie spektrum możliwości nie tylko samego sprzedawania, ale również reklamowania produktów i strony internetowej. Wymieniamy poszczególne kanały marketingowe, które warto uwzględnić w swojej strategii.

  1. Reklamy Google – Google Ads to jedna z najszybszych metod marketingowych, która polega na wykupieniu pozycji w wyszukiwarce. Taka reklama pojawia się wtedy tuż nad wynikami organicznymi, generując większy ruch na stronie oraz zwiększając konwersję w sklepie internetowym.
  2. Newsletter – to dość kontrowersyjna reklama, ponieważ kojarzy się z wysyłaniem nachalnych, irytujących odbiorców e-maili, które koniec końców i tak lądują w spamie. Warto jednak walczyć ze stereotypami i wykorzystać formę e-mail marketingu na swoją korzyść poprzez wysyłanie klientom ciekawostek z branży, informacji o aktualnych promocjach i rabatach, a także poprzez oferowanie zniżek za dołączenie do newslettera.
  3. Social media – promocja w social mediach to stosunkowo nowa gałąź marketingu. W tym przypadku można postawić na publikację wartościowych postów i treści (w zgodzie z zasadą „Content is king”) lub współpracę z influencerami. Takie działania usprawniają komunikację z klientami, pozwalają zaprezentować produkt w innym świetle oraz zbudować pozytywny wizerunek marki.
  4. Działania remarketingowe – głównymi odbiorcami tej metody są klienci, którzy już raz dokonali zakupu (lub chociaż odwiedzili stronę internetową). Taką kampanię można zaplanować precyzyjnie z uwzględnieniem potrzeb indywidualnego użytkownika. Jest to również metoda zapobiegania porzuconym koszykom, za pomocą której można zmotywować potencjalnego klienta do sfinalizowania zakupu.
  5. Pozycjonowanie – to działania z zakresu optymalizacji strony pod wyszukiwarki internetowe (SEO), które pozwolą Twojej witrynie pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Mogą dotyczyć zarówno opisów na stronie, jak i jej kodu źródłowego. W kontekście pozycjonowania niezwykle istotny jest opis każdego produktu i kategorii oraz zawarte w nim frazy kluczowe. Wartościową formą jest również prowadzenie bloga, na którym umieszcza się m.in. artykuły sponsorowane. Dobrze też zadbać o wysoką jakość grafik i precyzyjne ukazanie szczegółów produktu (również za pomocą opisów na stronie).

Marketing sklepu internetowego w modelu dropshipping

Czym jest model dropshippingu i na czym polega jego atrakcyjność? Dropshipping to sprzedaż polegająca na rezygnacji z posiadania własnego magazynu na rzecz umowy z hurtownią. Właściciel sklepu nie zajmuje się wysyłką ani magazynowaniem towaru, a jedynie zleca wykonywanie tych czynności na zewnątrz. W takim modelu można zaoszczędzić nie tylko czas, ale i pieniądze, przerzucając je na bardziej rozbudowane działania marketingowe.

Jak zaplanować strategię marketingową?

W branży e-commerce najważniejsze jest planowanie i stawianie sobie celów sprzedażowych oraz opracowanie sposobów na skuteczne docieranie do potencjalnych klientów. Ze względu na wysoką konkurencyjność w sieci warto zacząć od przeprowadzenia analizy w dwóch obszarach: przeanalizować, kim jest docelowy klient sklepu, a także jak działa konkurencja na rynku. Takie statystyki pozwolą lepiej dostosować działania marketingowe, wybrać odpowiedni kanał komunikacji i przygotować oferty. Sklep internetowy powinien być również odpowiednio przygotowany pod względem technicznym i wizualnym. Stronę internetową warto zaprojektować zgodnie z zasadami UX designu – tak, aby każdy produkt prezentował się atrakcyjnie, a poruszanie się po sklepie było intuicyjne.

E-commerce to wymagająca branża, jednak gdy umiejętnie używa się odpowiednich kanałów komunikacji z konsumentami (takich jak np. social media) i inwestuje w rozpoznawalność oferty sklepu, to zwiększa się szansę na skuteczną sprzedaż. Klient w sieci zachowuje się nieco inaczej niż w sklepach stacjonarnych. Nie należy tego rozpatrywać w kontekście przeszkody, a raczej aspektu, który trzeba brać pod uwagę przy planowaniu działań i strategii marketingowej.