Handel elektroniczny z roku na rok rośnie i otwiera nowe możliwości na zawieranie transakcji na odległość. Dziś za pośrednictwem Internetu możesz kupić nie tylko produkty, ale również usługi. Dostępnych jest wiele kanałów sprzedaży, które pozwalają prowadzić biznes w e-commerce. Gdzie szukać produktów? Jakie metody płatności i dostawy wybrać? Dowiedz się, jak działa e-handel i poznaj sposoby na sprzedaż w sieci!

Transakcja handlowa – definicja

W najprostszym ujęciu transakcja handlowa jest umową. Na jej mocy sprzedający dostarcza klientowi odpłatnie towar lub świadczy usługi – w zależności od tego, czego dotyczy jego działalność. Handel elektroniczny umożliwia przeprowadzanie takich transakcji w Internecie lub tylko częściowo wykorzystuje go do ich realizacji. W e-commerce można wyróżnić różne formy sprzedaży – nie każdy zakup musi być ograniczony do realizacji zamówienia w całości w sieci. Poza bezpośrednią formą handlu elektronicznego, w której cały proces odbywa się w Internecie, istnieje również pośrednia sprzedaż online. Polega na tym, że kupujący za pomocą Internetu wyszukuje towar, wypełnia formalności związane z zakupem i dokonuje płatności. Cała reszta odbywa się jednak poza siecią, a nabywca otrzymuje towar dzięki usługom firm kurierskich. Niektórzy użytkownicy korzystają też z hybrydowej formy e-commerce, czyli niektóre czynności wykonują przez Internet, a inne, np. płatności, tradycyjnie.

Modele biznesowe sprzedaży w e-commerce

Nie tylko sklepy internetowe służą w branży e-commerce zawieraniu transakcji i umożliwiają poszukiwanie towarów. Który kanał sprzedaży stwarza najlepsze warunki do zakupu? Jakie modele biznesowe zapewniają najwięcej korzyści sprzedawcom? E-commerce w Polsce składa się z potężnej oferty sklepów internetowych, ponieważ ten rodzaj prowadzenia działalności cechuje największa popularność wśród kupujących. Przez stronę internetową e-sklepu klient może w łatwy sposób przeglądać asortyment, dodawać produkty do koszyka i w końcu finalizować transakcję. Właściciele sklepów online wprowadzają często programy lojalnościowe oferujące zniżki dla stałych klientów lub kody promocyjne, dzięki którym dokonywanie zakupów staje się bardzo opłacalne dla nowych klientów.

Drugi model biznesowy rynku e-commerce to platformy sprzedaży typu marketplace. Są to strony umożliwiające zakup produktów pochodzących od różnych sprzedawców, również prywatnych. Jeśli zdecydujesz się kupić wybrany produkt, zostaniesz przekierowany do sklepu internetowego sprzedawcy, w którym możesz zrealizować transakcję. Niektóre platformy marketplace obsługują płatności też na swojej stronie. To doskonały sposób na większy zarobek dla osób stawiających swoje pierwsze kroki w e-biznesie i okazja do wypromowania swojej marki. Na takiej platformie oprócz sprzedaży produktów, możesz znaleźć także oferty usług, a także ogłoszenia. Znanym kanałem dystrybucji towarów są np. porównywarki cenowe. Poza tym, że w jednym miejscu znajdziesz oferty wielu sklepów, możesz zobaczyć, która z nich jest najbardziej atrakcyjna cenowo. Takie platformy pozwalają wybrać sklep internetowy najbardziej dopasowany do Twojego budżetu i preferencji. Dzięki temu możesz zaoszczędzić pieniądze i znaleźć produkt idealny dla Ciebie. Wadą sprzedaży online w tym modelu biznesowym jest jednak duża konkurencja zgromadzona w jednym miejscu.

Popularną formą sprzedaży handlu elektronicznego są również aukcje internetowe. Kupujący sami mogą ustalać ceny, co pozwala kontrolować wydatki. Ostateczna cena produktu zależna jest od licytacji innych użytkowników oraz ewentualnej ceny wywoławczej. Wśród biznesowych modeli rynków e-commerce warto wspomnieć o zakupach grupowych oraz klubach zakupowych, które pozwalają skorzystać z oferty sprzedażowej sklepu w bardziej atrakcyjnej cenie lub uzyskać np. darmową dostawę. Inną opcją zawierania transakcji drogą elektroniczną jest także korzystanie z multisklepów, czyli sieci sklepów internetowych jednego właściciela, które są obsługiwane przez wspólną domenę.

Korzyści zawierania transakcji w e-commerce

Proces zakupowy w Internecie przebiega szybko, a użytkownicy tego sektora handlu cenią go za wygodę i szybkość dostarczenia zamówionych produktów. Co jeszcze przemawia za kupowaniem online? Główną zaletą jest oszczędność czasu – bez wychodzenia z domu możesz rozpocząć proces transakcyjny, który przyspieszają szybkie płatności mobilne. Dostępne są także inne sposoby płatności internetowych – przelewy online, płatność kartą lub przy użyciu elektronicznych portfeli. Możesz również zapłacić gotówką przy odbiorze, jeśli zdecydujesz się na wysyłkę za pobraniem. Kupione artykuły mogą zostać dostarczone bezpośrednio do Twoich drzwi, do Paczkomatu lub innego punktu. Ponadto branża e-commerce oferuje dostęp do większej ilości asortymentu niż punkty sprzedaży stacjonarnej. Nie ogranicza Cię miejsce ani godziny otwarcia sklepu, ponieważ zamówienie możesz złożyć o każdej porze i skorzystać z ofert sklepów międzynarodowych. Atutem jest także szybki dostęp do informacji o produkcie – np. aktualnej ceny lub rozmiaru w przypadku zakupu odzieży. Niektórych klientów przekonuje możliwość zwrotu towaru. Sprzedaż online przewiduje odstąpienie od zakupu bez podawania przyczyny zgodnie z obowiązującymi prawami konsumenta.

Sprzedaż w Internecie opłaca się także i sprzedawcom. Handel elektroniczny pozwala zredukować koszty związane z wynajęciem przestrzeni sklepowej oraz magazynowej. Dostęp do dużego grona potencjalnych klientów umożliwia szybkie zwiększenie zasięgów biznesu i wypromowanie swojej działalności. Sprzedawca może zdecydować, do których użytkowników chce kierować reklamę, dzięki czemu niższym kosztem dotrze do pożądanej grupy docelowej. Właściciele sklepów internetowych mogą ustalać dogodne dla siebie godziny pracy, ale ich biznes jest w stanie przynosić zyski całą dobę. Sprzedawcy nie muszą ograniczać się jedynie do handlu krajowego, a ofertę swoich towarów mogą udostępnić również klientom zagranicznym. Tak jak każdy inny biznes, działalność internetowa ma wady. Jednak biorąc pod uwagę stale rosnący trend zakupów na odległość i duże zapotrzebowanie rynku, trzeba przyznać, że to dobry sposób na rozpoczęcie własnego biznesu. Który model biznesowy Cię przekonuje? Z którego najczęściej korzystasz?