Dla osób wymieniających regularnie opony jedno jest pewne – często najtaniej i najszybciej jest zamówić je przez Internet. W czasie, gdy zmienia się opony z letnich na zimowe i z zimowych na letnie, magazyny firm kurierskich są wypełnione ogumieniem. Jak najlepiej zapakować opony do wysyłki? W jaki sposób je zabezpieczyć, aby w dobrym stanie dotarły do odbiorcy? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w artykule.

Różne rodzaje paczek a wysyłka opon

Opony można wysyłać z wielu powodów. Zazwyczaj są one nadawane przez firmy zajmujące się sprzedażą części samochodowych, ale nie tylko. Największą zagwozdkę wysyłka ogumienia stanowi dla osób prywatnych, które chcą wysłać opony znajomemu, sprzedały je jednorazowo lub muszą zwrócić niewłaściwy towar. Niezależnie od powodu, decydując się na wysyłkę jakiegokolwiek towaru, należy mieć na uwadze rodzaje przesyłek obsługiwanych przez daną firmę kurierską. W przypadku InPost dzielą się one na paczkomatowe i kurierskie. W kurierskich wyróżnić można natomiast standardowe i niestandardowe. Pierwsze mają zazwyczaj kształt sześcianu lub prostopadłościanu, ich dłuższy bok nie może przekroczyć 120 cm, a suma wymiarów (długość, szerokość i wysokość) nie powinna być większa niż 220 cm. Z paczką niestandardową mamy do czynienia wtedy, gdy długość jednego z boków przekracza 120 cm lub suma wszystkich boków jest większa niż 220 cm. Należą do nich także paczki o nietypowych kształtach, np. okrągłym lub owalnym. Niektóre przesyłki stanowią wyjątki od tej reguły, a są to właśnie m.in. opony zapakowane po dwie sztuki, jedna na drugiej. Poza tym kurierzy zajmują się także dostarczaniem paczek gabarytowych, czyli takich, które są dużych rozmiarów, ale mało ważą. Ich wagę oblicza się z pomocą specjalnego wzoru. Ostatni rodzaj paczek to przesyłka dłużycowa, czyli taka, której najdłuższy bok ma ponad 200 cm. Jej maksymalna waga nie może być większa niż 30 kg, a cenę wysyłki oblicza się na podstawie każdego rozpoczętego metra długości przesyłki powyżej 200 cm.

Zapoznanie się z rodzajami paczek pozwala dowiedzieć się, do którego rodzaju kwalifikują się opony. Okazuje się, że odpowiednie zapakowanie pozwala wysłać ogumienie przesyłką standardową. O tym, jak wygląda sposób przygotowania do transportu i jak nadać opony kurierem, przeczytasz w dalszej części artykułu.

Instrukcja prawidłowego pakowania opon – jak zapakować opony do wysyłki?

Jak zapakować opony do wysyłki? Przed tym pytaniem staje każdy, kto po raz pierwszy chce nadać paczką ogumienie. Pakowanie opon nie jest wcale trudne, a wysyłki kurierem ogumienia są bardzo popularne i korzysta z nich mnóstwo osób. Wystarczy jedynie zastosować się do kilku prostych zasad. Po pierwsze, warto zacząć od przygotowania opon i zadbania o ich czystość. Muszą być one dobrze wyczyszczone nie tylko ze względu na zadowolenie odbiorcy, ale też na higienę podczas transportu. Opony nie mogą brudzić innych paczek znajdujących się w samochodzie kurierskim oraz nie mogą utrudniać pracy kuriera, poprzez wymuszanie czyszczenia siebie czy pojazdu właśnie. Wysyłając opony za pośrednictwem np. InPost można je pakować po dwie sztuki. Zawsze należy sprawdzić takie informacje przed wysyłką, ponieważ niektórzy przewoźnicy pozwalają jedynie na pojedyncze opony w każdej przesyłce. W wysyłce dwóch opon warto pamiętać o tym, że istnieją limity wymiarów i wagi każdej opony. Muszą one znajdować się jedna na drugiej i powinny być bez felg. Żeby prawidłowo zapakować opony niedopuszczalne jest łączenie ich równolegle obok siebie, ponieważ ich rozłączenie w transporcie powinno być niemożliwe. W przypadku InPost, opony najlepiej zapakować w folię lub inne tworzywo pakunkowe. Inni przewoźnicy często preferują kartonowe opakowania. Aby prawidłowo zapakować opony, najpierw należy położyć jedną na drugiej i złączyć je ze sobą za pomocą grubej taśmy klejącej, a gdy staną się nierozerwalne, otoczyć je razem materiałem pakunkowym. Dopiero wtedy na wierzchu, w dobrze widocznym miejscu, trzeba nakleić list przewozowy z indywidualnym numerem przesyłki. Warto pamiętać, aby taki list też odpowiednio zabezpieczyć. Powinien znajdować się w przyldze kurierskiej, która ochroni go przed podarciem czy zalaniem przez deszcz. Opcja podwójnego pakowania opon często jest ograniczona ich wymiarami – maksymalnie 15-17 cali średnicy gumowania. Nie oznacza to jednak, że nie można nadać większych opon – muszą być wtedy pakowane pojedynczo. Jeśli natomiast chcemy wysłać opony w komplecie, będzie to przesyłka niestandardowa. Opony wysyłane przesyłkami krajowymi, nie mają, jak widać, skomplikowanych wymagań. Ze względu na to, że transport opon jest powszechny, zalecenia co do pakowania go nie są skomplikowane. Mają jednak spełniać swoje funkcje praktyczne i być ułatwieniem dla dostawcy, który dostarcza wysłane opony. Jeśli decydujemy się na wysyłkę opon za granicę, należy sprawdzić wtedy wymagania i dopuszczalne wymiary przesyłki, ponieważ zasady te mogą się nieco różnic od wysyłki kurierem w obrębie kraju.

Wiesz już, jak zapakować opony do wysyłki i jak jest to proste. Jeśli jednak zdecydujesz się wysłać opony z pomocą innego przewoźnika niż podany w przykładzie wyżej InPost, koniecznie sprawdź indywidualne zasady firmy i to, jak powinna być zapakowana opona. Zasady pakowania opon u poszczególnych firm kurierskich są bardzo zróżnicowane, choć ogólna idea jest dość jasna – w przypadku więcej niż jednej należy je do siebie mocno przytulić. Niekiedy trzeba zapakować opony do wysyłki w specjalny karton, okrągłą tekturową pokrywę czy folię termokurczliwą. Ciekawą opcją wysyłki kurierem ogumienia jest transport opon na palecie. Warto z niego skorzystać szczególnie wtedy, gdy opony są na tyle duże, że nie spełniają wymogów, które pozwoliłyby na przesłanie ich pojedynczo lub w parze. Powyższa instrukcja wyjaśnia, jak zapakować opony dla kuriera i jeśli się do niej zastosujesz, z pewnością opony zapakowane w opisany sposób, dotrą bezpiecznie do odbiorcy. Wysyłki kurierem nie trzeba się obawiać, dostawcy są wystarczająco wykwalifikowani i doświadczeni, by wysyłka opon przebiegła pomyślnie. Warto pamiętać, że wysyłka opony kurierem jest sprawna, szybka i wygodna.