Branża e-commerce rozwija się dynamicznie, co sprawia, że wzrasta również konkurencja na rynku, a internetowi konsumenci stają się coraz bardziej wymagający. Aby sklep internetowy pojawiał się wysoko w wynikach wyszukiwania i zachęcał klientów do sfinalizowania zakupów, musi zawierać dokładne opisy przedmiotów znajdujących się na stronie. Z tego artykułu dowiesz się, na co zwracać szczególną uwagę tworząc opis produktu, zarówno od strony technicznej, jak i językowej i poznasz pokrótce zasady pozycjonowania stron internetowych.
SEO i pozycjonowanie – co warto wiedzieć?
Dobre opisy produktów przydają się nie tylko do kreowania wizerunku. Są również niezbędnym aspektem dbałości o pozycjonowanie strony pod kątem jej optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych (inaczej zwanych praktykami SEO – Search Engine Optimization). Boty Google analizują treść, która pojawia się na stronie i dopasowują wyniki wyszukiwania pod zapytania internautów i frazy wpisywane w wyszukiwarkę. Jeśli więc opis produktów będzie zawierał jak najdokładniejsze słowa kluczowe, zwiększy to szansę na pokazanie potencjalnym klientom produktów ze sklepu. To jednak nie oznacza, że przy tworzeniu opisów produktów należy brać pod uwagę jedynie zasady SEO. Przede wszystkim należy pisać do klienta – boty Google zweryfikują bowiem unikalność publikowanych treści. Zacznij więc od wyobrażenia, kim jest potencjalny klient Twojego sklepu internetowego.
Jak opisywać produkty w sklepie internetowym?
Dobry opis produktu jest skierowany do konkretnej grupy docelowej, ponieważ nie należy zapominać, że opis produktu to w głównej mierze tekst sprzedażowy. Należy więc najpierw poznać swoich konsumentów, przeanalizować potrzeby, aspekty, na które zwracają uwagę podczas kupowania konkretnych produktów, a także ich główne obawy opóźniające finalizację zamówienia. Gdy już przejdzie się pierwszy krok, należy przemówić do klientów, stosując język korzyści – a więc przedstawić zalety produktu, jednak w sposób rzeczowy i ekspercki. Należy wystrzegać się „marketingowego żargonu”, który klienci mogą postrzegać przede wszystkim jako manipulację i przekazywanie nierzetelnych informacji. Prezentuj konkrety, a suche fakty przekształcaj w korzyści wynikające ze stosowania danego produktu. Przykład: nie pisz, że jest to najlepszy materac, tylko przedstaw argumenty zapewniające najlepszą jakość wykonania. W opisie powinny znaleźć się również najważniejsze cechy produktu, jednak nie należy przy tym pomijać szczegółów. Dokładny i precyzyjny opis, który wyczerpuje potrzeby informacyjne klientów, zmniejsza ryzyko zwrotu zakupionego towaru. W zamian za to sprzedawca może zyskać zaufanie konsumentów do swojej marki, co przełoży się na częstsze powroty do sklepu i większą liczbę stałych klientów.
Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym?
Przejdźmy do bardziej technicznej strony tworzenia opisu produktu. Skuteczny opis produktu powinien zawierać w sobie słowa kluczowe. W kontekście optymalizacji najbardziej liczą się frazy z tzw. długiego ogona, a opisy produktów to najlepsze miejsce do ich umieszczenia. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzać z liczbą słów kluczowych, ponieważ treść opisu powinna brzmieć naturalnie – w końcu zastępuje rozmowę ze sprzedawcą. Długą frazę kluczową można umieścić w nagłówku H1 (będzie zawierać nie tylko nazwę marki, ale również konkretnego modelu i cech charakterystycznych, np. koloru).
Opis produktu powinien mieć również odpowiednią długość. Wymagania pod kątem SEO mówią o długości około 1000-1500 znaków ze spacjami. W tym przypadku warto wziąć również pod uwagę potrzeby klienta i nie rozpisywać się – lepiej przedstawić konkrety w jasny, klarowny sposób. Przy tworzeniu unikaj także powtarzalności i wpadania w schematy, ponieważ liczą się unikalne opisy produktów. Zasada kopiuj-wklej, nawet w kontekście tego samego produktu różniącego się np. jedynie kolorem, nie wchodzi w grę. Boty Google’a analizują treść na stronach internetowych również pod względem unikalności. Jeśli odnajdą powtarzające się treści, umieszczą taką witrynę niżej w wynikach wyszukiwania.
Karta produktu w sklepie internetowym
Ze względu na specyfikę zakupów dokonywanych online, najważniejszym elementem sklepu internetowego jest karta produktu. To ona zawiera wszelkie niezbędne informacje, a także wcześniej wspomniany opis z językiem korzyści. W tym kontekście ważna jest nie tylko warstwa merytoryczna, ale i wizualna. Karta produktu powinna być przejrzysta. Należy więc unikać krzykliwych kolorów czy zbyt różnorodnych fontów. Sam układ karty powinien prezentować się następująco:
- nazwa produktu,
- zdjęcie produktu,
- cena produktu,
- dokładny opis produktu uwzględniający parametry, dane techniczne, zachęcające przedstawienie.
Chociaż wszystkie powyższe elementy są konstruowane z myślą o potrzebach klienta, to warto uwzględnić także inne elementy, które mogą przekonać do zakupu. Są to np. opinie pozostałych konsumentów lub przycisk Call to Action (CTA), który po zapoznaniu się z opisem produktu umożliwi jego zakup. Warto stosować komunikaty typu „Dodaj do koszyka”, „Kup teraz” itp. W miarę możliwości można również udostępnić krótkie wideo z przedstawieniem produktu, a na samym końcu karty wykaz produktów rekomendowanych.
Opisy kategorii – czy równie ważne?
Content marketing, który jest niezwykle istotny w działaniach marketingowych dla e-commerce, odnosi się nie tylko do unikalnych opisów produktów. Ważna jest również treść zawarta w opisach samych kategorii. Działają one podobnie do opisów produktów, dlatego też można posługiwać się tymi samymi zasadami. Przede wszystkim opis kategorii (jak sama nazwa wskazuje) odnosi się do pewnego zbioru w asortymencie sklepu. Przedstawia więc konkretne produkty w kontekście ogółu. Nie oznacza to jednak, że powinien przyjąć formę „worka” na frazy kluczowe – tutaj również liczy się unikalna treść pisana z myślą o potrzebach informacyjnych klienta. Opis wskazuje dalsze kroki i przedstawia szczegółowe informacje o produktach, czasami także porady zakupowe. Jeśli opis kategorii jest dobrze skonstruowany, dba również o pozycjonowanie witryny internetowej oraz zwiększa jej konwersję.
Estetyczne zdjęcia i elegancki wygląd strony internetowej to nie wszystko. Nie wystarczy też ciekawy asortyment, aby wybić się na rynku e-commerce. Skuteczne i unikalne opisy produktów to klucz do sukcesu na tle konkurencji. Teraz wiesz już, co powinno znaleźć się w opisie produktu oraz jak skonstruować je pod kątem wymagań SEO.
Komentarze wyłączone