Sklepy internetowe przyciągają klientów wyprzedażą towaru. Jest to świetna strategia na zainteresowanie większej ilości nowych klientów. Wiele osób czeka na promocje sezonowe, więc warto wymyślić odpowiednią strategię, dzięki której Twój sklep internetowy będzie chętnie i regularnie odwiedzany. Na czym polegają promocje w sklepie internetowym? Czy konsumenci nie mogą reklamować towaru uszkodzonego? Podpowiadamy!

Jak skutecznie sprzedawać w internecie?

Konsumenci coraz częściej decydują się na zakupy internetowe ze względu na wygodę, brak kolejek, możliwość zamawiania każdego dnia i o każdej porze. Internet daje wiele możliwości, dlatego też przedsiębiorcy przenoszą swój biznes do sieci, gdzie mogą trafić do grupy docelowej o skali światowej. Strona e-sklepu powinna być odpowiednio przygotowana, w taki sposób, aby zachęcała klientów do przeglądania produktów oraz, co najważniejsze, była prosta i intuicyjna w obsłudze. Kiedy strona nie wygląda przejrzyście, jest większe prawdopodobieństwo, że potencjalny klient szybko opuści witrynę i postanowi kontynuować poszukiwania wśród konkurencji. Zatem najważniejszą częścią jest zaprojektowanie strony internetowej dla maksymalnego komfortu użytkownika – z możliwie najbardziej czytelnymi zasadami składania zamówień, dostawy i zwrotów, a także wszystkimi potrzebnymi informacjami zawartymi w opisie produktu.

Kolejnym ważnym aspektem w e-commerce jest marketing i kontakt z klientem. Mimo że cały proces zakupów odbywa się w sieci, to obsługa klienta nie schodzi na drugi plan. Klientom zawsze zależy na szybkim kontakcie w razie jakichkolwiek problemów, które mogłyby wystąpić podczas realizacji zamówienia. Do tego nada się czat, poprzez który klient będzie mógł rozmawiać ze sprzedawcą podobnie jak w sklepie stacjonarnym. Warto także dbać o wysokiej jakości treści na portalach społecznościowych. Estetyczne zdjęcia i angażujący tekst zawsze zainteresuje klientów, którzy po zapoznaniu się z opisem produktu będą chcieli stać się jego właścicielami.

Sklep internetowy – promocje

E-commerce to jedna z najszybciej rozwijających się branż w marketingu. Często szukając różnych produktów, klienci natykają się na świetne okazje na przeceniony towar, co zachęca do zrobienia większych zakupów, niż planowali. Tak samo jak w stacjonarnych sklepach uwagę przyciągają duże napisy informujące o wyprzedaży, tak do zakupów w sklepach online zachęcają akcje promocyjne, które wyświetlają się w postaci reklam internetowych. Takie działania są bardzo korzystne zarówno dla marek, jak i konsumentów, którzy mogą zdobyć wybrane produkty w korzystnej cenie podczas trwania wyprzedaży. Trzeba jednak pamiętać o tym, że wyprzedaż musi się opłacać, tak aby sprzedawca nie musiał dopłacać. Promocja nie może także trwać bardzo długo lub występować zbyt często, aby klienci nie zniechęcali się do odwiedzin witryny sklepowej i robienia zakupów, gdy pojawi się np. nowa kolekcja w regularnej cenie.

Jak informować o wyprzedażach w sklepach internetowych?

Warto wprowadzić sezonowe wyprzedaże w celu zainteresowania klientów swoim asortymentem. Gdzie i jak poinformować o promocji, aby dotarła do jak największej grupy docelowej?

  1. Landing page – informację warto przede wszystkim wprowadzić na głównej stronie sklepu online w postaci baneru, który będzie dobrze widoczny i zwróci uwagę konsumentów. Taki zabieg zachęci do kliknięcia odnośnika, który przekieruje na stronę z przecenionymi produktami.
  2. Na mediach społecznościowych – jest to najlepsze miejsce, gdzie można mieć bezpośredni kontakt z klientami. Za pomocą postów można poinformować, od kiedy zacznie się promocja i jak długo będzie trwać. Warto także napisać jak duża będzie wyprzedaż (najlepiej ile procent mniej zapłacą klienci).
  3. Newslettery – dzięki e-mail marketingowi dotrzesz z informacją o wyprzedaży do klientów, którzy już odwiedzili wcześniej witrynę sklepu internetowego i zapisali się do newslettera.
  4. Na blogu firmowym – jeśli do sklepu internetowego przyłączony jest także blog, wówczas warto napisać artykuł sponsorowany odnośnie wyprzedaży, który opisze, jakie przecenione produkty będzie można zakupić, jakie rabaty są przewidziane itp.

Istnieje wiele możliwości reklamy i poinformowania o wyprzedaży asortymentu w e-sklepie. Zainteresowany konsument, który widzi korzystne obniżki, chętniej zrobi zakupy na większą kwotę.

E-sklep – reklamacje produktów z promocji sezonowych

Zasady zwrotów e-sklepów różnią się od tych, jakie obowiązują w stacjonarnych sklepach. Zwrot produktu zakupionego w normalnym sklepie zależy tylko i wyłącznie od woli przedsiębiorcy. Z przepisów wynika, że konsumentowi wolno oddać produkt i żądać zwrotu pieniędzy w momencie, kiedy rzecz jest uszkodzona, czyli po prostu dać produkt do reklamacji. Jeśli klient wiedział o usterce przedmiotu, nie ma możliwości jej reklamacji. Jednak jeśli sprzedawca nie poinformował o wadzie przedmiotu, kupujący może ubiegać się o wymianę produktu lub zwrot pieniędzy. W przypadku e-sklepów konsument może dokonać zwrotu towaru, nie podając przyczyny w ciągu 14 dni od jego zakupu. W przypadku placówek handlowych wyprzedaże sezonowe oficjalnie nie podlegają zwrotowi, jednak jest to również zależne od przedsiębiorcy, zatem przed zakupem warto zapoznać się z obowiązującymi zasadami sklepu. Konsument może być także przed zakupem produktu poinformowany o możliwości zwrotu u sprzedawcy. Zasady e-commerce tutaj się różnią, ponieważ nabywca, płacąc cenę promocyjną za towar, nadal ma 14 dni na jej zwrot, ponieważ nie mógł w żaden sposób zapoznać się ze szczegółową specyfikacją towaru przed jego przesyłką. Reklamacje i zwroty w sklepie internetowym są więc zawsze przyjmowane, nawet jeśli produkty zostały zakupione na wyprzedaży. Muszą jednak być one w nienaruszonym stanie.

Klienci spodziewają się obniżek cen i czekają, aż sklepy zorganizują wyprzedaże na towar, których ich interesuje. W handlu wszelkie działania promocyjne są bardzo istotną strategią na przyciągnięcie uwagi konsumentów, którzy mogą stać się stałymi klientami. Zatem wszelkie wyprzedaże towaru są opłacalne dla jednej i drugiej strony. Trzeba jednak pamiętać, aby jednak takie akcje prowadzić w formie sezonowych promocji – przykładem są letnie wyprzedaże, które trwają tylko przez określony czas.