Świadomość ekologiczna ludzi na całym świecie stale rośnie. Coraz więcej firm także zaczyna opierać swoją działalność na ekologicznych rozwiązaniach w kwestiach produkcji, magazynowania i transportu. Jednak czym w zasadzie jest ekologiczna logistyka oraz jak wpływa na ochronę środowiska?

Wpływ logistyki na zrównoważony rozwój

Logistyka w głównej mierze odpowiada za funkcjonowanie współczesnego handlu. W zasadzie nie sposób wyobrazić sobie istnienia żadnej firmy z dziedziny e-commerce bez dobrze zaplanowanych dostaw produktów. Nie da się jednak ukryć, że optymalizacja tego aspektu nie ma negatywnego wpływu na środowisko. Zanieczyszczenia generowane podczas spedycji, czy ogromna ilość odpadów powstających w wyniku nieprzemyślanego systemu magazynowania i pakowania towaru są problemem już prawie od pół wieku. W latach 80. XX wieku powstała pierwsza koncepcja zielonej logistyki, próbująca wprowadzić serię ekologicznych rozwiązań w transporcie. Dziś, po prawie czterdziestu latach, ta kwestia wciąż wymaga uwagi. Według doniesień ekspertów, w samych Niemczech udział terminali przeładunkowych, magazynów i innych obiektów tego typu wynosi około 15% całego śladu węglowego związanego z działalnością logistyczną.

W odpowiedzi na negatywny wpływ logistyki na ekologię powstała idea zrównoważonego rozwoju. Obecnie jest to jeden z najistotniejszych trendów ekonomicznych. Podstawą tej idei jest zaplanowane zarządzanie zasobami z myślą o przyszłych pokoleniach. Wchodzi w to m.in. redukcja zużycia surowców nieodnawialnych oraz ograniczenie wykorzystywania toksycznych i nieekologicznych materiałów. Ponadto wprowadza się także rozwiązania mające na celu naprawić już wyrządzone szkody. Polegają one przede wszystkim na optymalizacji już istniejących technologii, niewymagających dalszego pogarszania stanu środowiska. W wielu największych przedsiębiorstwach można już zauważyć tę pozytywną zmianę – coraz większy procent pojazdów używanych do transportu korzysta z silników elektrycznych, czy też zabezpiecza produkty w ekologiczne opakowania. Ekologiczne planowanie biznesu powinno być brane pod uwagę nawet kosztem oszczędności.

Dlaczego warto stawiać na zieloną logistykę?

Skoro jednak zielona logistyka dla sklepów e-commerce może generować dodatkowe koszta, dlaczego opłaca się na nią stawiać? Poza moralnymi powodami rozwiązania ekologiczne mogą także przyciągnąć do biznesu świadomych problemu klientów. Według GlobalWebIndex ponad połowa badanych konsumentów w ciągu ostatniego roku ograniczyła zużycie plastiku oraz stale stara się odejść od innych, szkodliwych dla planety zwyczajów. Ci sami klienci podążają za tymi zasadami także podczas dokonywania swoich decyzji zakupowych. W ostatnich latach można było zarejestrować częste przypadki zmiany dotychczas wybieranej marki na tę przykuwającą większą uwagę do ekologii. Co więcej, konsumenci gotowi są nawet wybrać droższą opcję, jeśli tylko ma pozytywny wpływ na środowisko. Ważnym elementem wpływającym na tę decyzję jest rodzaj opakowania, w którym wysyłany jest produkt. Klientom najbardziej odpowiadają pakunki wykonane z materiałów możliwych do recyklingu lub ponownego wykorzystania. Nadmiar materiałów użytych do zabezpieczenia produktów to także jeden z czynników, który często zostaje wymieniany na chatach obsługi klienta. Warto więc pamiętać, aby pakować zamówienia w minimalną ilość kartonów oraz próbować unikać plastiku.

Negatywny wpływ odpadów z magazynów na środowisko

Kolejnym problemem, z którym od lat mierzy się branża logistyczna, są ogromne ilości odpadów generowanych w magazynie. Dzięki optymalizacji rozlokowania towarów oraz wdrożeniu kilku rozwiązań ekologicznych można znacznie je zredukować. Według standardów rynku magazyn powinien mieścić jedną paletę na jednym metrze kwadratowym. Z pomocą ekologicznej logistyki ten wynik można podnieść nawet do 1,6! Ekologia to jednak nie tylko lepsze zarządzanie przestrzenią w magazynach. Sama zmiana koloru, czy materiałów opakowań może w dużym stopniu zapobiec dalszemu zanieczyszczaniu planety. Ponadto warto także zwrócić uwagę na ich proces produkcji. Bardziej ekologiczny schemat tworzenia towarów POS może nadszarpnąć budżet firmy, jednak niestety taka jest cena ekologii. Warto także zastanowić się nad optymalizacją rozkładu samych magazynów. Wąskie alejki, żarówki LED i dbanie o oszczędzanie energii wszystkich urządzeń to tylko kilka rozwiązań w zielonej logistyce. Kolejną kwestią, której definitywnie trzeba poświęcić uwagę, są ekologiczne rozwiązania w transporcie. Usługi spedycyjne coraz lepiej radzą sobie z przystosowaniem się do zasad zielonej logistyki. Głównym czynnikiem w tej sprawie, jest mądre rozplanowanie trasy dostaw i ergonomii dystrybucji przesyłek. Transport także coraz bardziej skupia się na wykorzystywaniu pojazdów elektrycznych oraz obniżaniu emisji spalin floty.

Logistyka zwrotna – wdrożenie recyklingu do branży e-commerce

Największe firmy z branży e-commerce muszą łączyć ze sobą wyśmienitą obsługę klienta z rozwiązaniami, które nie szkodzą planecie. Oprócz wymienionych wcześniej działań wiele z nich korzysta z rozwiązania nazwanego logistyką zwrotną. Na czym polega ta idea? Jej nadrzędnym celem jest optymalizacja przepływu odpadów oraz zminimalizowanie ich szkodliwego dla środowiska wpływu. Pojęcie to jest naprawdę szerokie – obejmuje w zasadzie wszystkie wspomniane wyżej czynniki (m.in. zarządzanie magazynami, transport, recykling materiałów), ale także gospodarowanie odpadami niebezpiecznymi, czy nawet politykę zwrotów firmy. W tym ostatnim aspekcie można znaleźć naprawdę ciekawe rozwiązania. Jednym z nich jest refreshing, czyli odświeżanie produktów i ponowna ich sprzedaż. Odnowiona odzież może trafić do outletów lub powrócić na stronę sklepu w obniżonej cenie. Schemat ten daje podwójne korzyści. Z jednej strony redukuje koszta związane z utylizacją zalegającego w magazynach towaru, z drugiej działa w zgodzie z podstawową zasadą logistyki zwrotnej – ponownym użyciem artykułów.

Zielona logistyka to definitywnie przyszłość e-commerce. Dbanie o środowisko jeszcze nigdy tak sprawnie nie łączyło się z dobrze prosperującym biznesem. Stale rosnąca świadomość problemów związanych ze środowiskiem będzie jedynie napędzać ten trend. Jeśli preferencje klientów nie będą w stanie przekonać przedsiębiorców, to zrobią to wprowadzane w życie przepisy Unii Europejskiej. Bez dwóch zdań w najbliższych latach będzie można zauważyć dużo zmian w kwestii ekologicznej logistyki.